Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Fiats generalagent

0 Ej tillåtet!

Fiats generalagent

Eftersom våra ciggarettändareuttag är för stora i både den bilen vi har idag och den vi bytte bort i höstas, kontaktade jag ett par lokala Fiat-verkstäder och ställde frågan om varför. Ingen av dessa hade minsta aning och hade inte uppmärksammats på problemet, eller märkt det själva.
    Kontaktade därmed Fiats generalagent. Det bemötandet jag fick där, lämnar en hel del övrigt att önska. Det enda de svarade var att jag skulle kontakta de lokala verkstäderna. Någon "kunnig" person fick jag inte en chans att prata med om problemet, trots mitt påpekande om att de inte hade några svar att ge.
    Jag avslutade mitt samtal med damen i växeln, att vi skulle vara mycket noga med att välja ett annat chassie vid nästa husbilsbyte och lade fram Ford som förslag.

//Lg

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Sv: Fiats generalagent

Hej Lg, lite nyfiken på vad du menar med för stora cigarrettändaruttag. Blir det glappkontakt?? När jag hade Fiat var det diverse konstiga småfel, men det var ett fel jag faktiskt aldrig märkte av.

0 Ej tillåtet!

Ja det glappar på ca 1-2 mm med kontakter som passar i "alla" andra bilar. Ska det bli kontakt, måste man använda sig av en tandpetare. En tjuga går också bra om man viker den några gånger.
    Fått ett tips om att byta dessa och sätta i från exempelvis Biltema men jag tycker inte att det borde behövas.

//Lg

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Eskilstuna

0 Ej tillåtet!

Hej, det finns "kanske" en anledning till att Fiats uttag är något större. Jag kom under fund med att den kompressor med punkterigsspray som levereras med nyare husbilar i stället för reservhjul har en elanslutning som inte passar i "normala"cigarettuttag utan är lite större och passar i Fiats.
    Kanske att tänka på om man funderar på att byta.

Haré bra allihopa
    /BJ

0 Ej tillåtet!

Jag har ett Fiat chassie 2012 och där passar iallafall mina 12v pluggar fram i bilen.
    Bak i adrian har de monterat små pluggar bara för att göra livet lite mer komplicerat.

0 Ej tillåtet!

Kan bara konstatera att de små uttagen (12mm) är klart bättre än cigg.uttagen (19mm).
    12mm uttagen har inget glapp !!!

0 Ej tillåtet!

Är det möjligen någon som vet om det finns någon adapter/ övergång från 19 mm till den mindre? Kunde vara bra att kunna ladda mobilen från bodelen, där vi har en liten anslutning.

0 Ej tillåtet!

Ja jag blev medveten om det när vi var på hemväg från sunne i maj månad gps fungerade inte batteriet var slut, när jag komm hem så såg jag att det var glapp i kontakten, jag petade ut fjädrarna på sticproppen så där blev bättre kontakt. sen har det inte hänt mer.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars-Göran Persson Visa inlägg
    Är det möjligen någon som vet om det finns någon adapter/ övergång från 19 mm till den mindre? Kunde vara bra att kunna ladda mobilen från bodelen, där vi har en liten anslutning.
    Finns en sådan adapter hos Kjell & Co. Köpte en för ett tag sen men har inget artikelnummer just nu. Kompletterade med en dubbel USB-kontakt så nu laddas paddor och fånar på löpande band. Hälsar Fadrian från Möns klint.

0 Ej tillåtet!

Tack Fadrian! Då får det bli en runda till Växjö i helgen.

Vänligen Lg

0 Ej tillåtet!

Ja varför finns det inte en enhetlig standard på sådana saker och även gasolanslutningar. Nästan ännu värre är eluttagen på dragkroken på nya bilar där man oftast måste ha en adapter för att få det hela att fungera. En adapter på ett sånt utsatt ställe är ännu en felkälla för ej fungerande belysning. Det är samma sak med djungeln av olika 220V uttag på campingar och alla olika sladdar adapters som folk har med sig för att kunna tittaen stund på tv.
    Om man kan standardisera inom EU hur en banan ska se ut så borde man klara av även det här.

0 Ej tillåtet!

Kjell & CO har 12mm uttag som klarar 16 A Artnr:39-004 och stickproppar som klarar 12 resp. 15 A

0 Ej tillåtet!

På insidan av ciggkontakten så finns det 2 metallbleck som man kan trycka till innåt så att dom håller laddkabeln etc. bättre på plats .

Kåre Wahlman
    Gäst

1 Ej tillåtet!

Viktigare är att Kablarna Till uttaget klarar av hög strömstyrka tex. 10-16 amp/tim. Ofta är de klena i bodelen.

0 Ej tillåtet!

Vi har konstaterat att de flesta kontakter passar i uttagen i den här bilen. Dock inte vår gamla GPS men det spelar mindre roll med paddans intåg i hushållet. Vad det gäller den lilla kontakten i bodelen, skaffade vi en konverter på Codat när vi var där. Tror det var Kamas och det fungerade lysande att ladda både telefoner och padda genom detta.
    Laddarna till iPhonen kryper gärna upp från de stora uttagen i bildelen. Vet inte varför.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Järfälla

0 Ej tillåtet!

Hej, Det var en nyhet att inte bara min cigguttag är för stora, Har fått linda fleralage aluminiumfoli runt kontakten för att bibehålla kontakten, hade inte dessa proble på gamla husbilen, har nu en 2008 chartago. skall se om jag kan byta dom 2 uttagen.
    Stig

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Alfta

0 Ej tillåtet!

HEJ
    Finns övergångsadapter på Kjell & Company.
    Med vänlig hälsning, Olle

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar