1

5:ans växel havererade utanför Katrineholm i onsdags kväll. Ringde Bossings torsdags morgon, kom hit, blev svaret. Kl. 12 samma dag var bilen klar med nya drev och synk-ring. Maken till service och engagemang får man leta efter. 1000-tack för det.
Ni som fixat er 5e växel. Ska man satsa på en nerväxling när man har en trött Ducato på 85Kw 2,5l TDI från -98 med Sovalkov?
Och hur mycket växlar man ner? ser att några skriver att det finns olika alternativ.
Tänker att det borde göra rätt stor skillnad även med en liten nedväxling.
Känns ju som att man försöker köra omkring med en ladugårdsvägg som den är nu.
Har motortvättat på förmiddagen och ska plocka isär den ikväll.
Såg att det står något om 20km på ett växelkit hos Augustin, vad menar dom med det?
(Hälsningar en som kört 1000km på fyrans växel efter ett ras nära Nordkap under helgen)
Eftersom marschfarten på en alkovbil med 116 hästar ändå är så låg finns det inget att förlora på att nedväxla. Jag tyckte det var väldigt störigt med det stora steget mellan fyran och femman på min 97a. Fanns ingen växel som passade 80-väg.
Ja precis! På vägar som är just kring 80 så får man nästan träningsvärk av allt växlande och inget blir bra.
Också irriterande när man kommer ut ur en korsning och vägen man kommer ut på har svagt motlut. Det blir liksom aldrig något läge att lägga i femman så det är bara att ligga kvar på fyran tills det planar ut och det kan vara i flera kilometrar om man har otur.
Det är verkligen en trött motor när jag jämför man med vår Sprinter -02 hästlastbil som också har alkov så är Sprintern rena racerbilen.
Trodde först det var något fel på Fiaten innan jag insåg att I i en TDI Fiat 98 betyder Intercooler och inte insprutning.
Finns drevsatsen med mindre uppväxling att få tag på ännu?
5:an växlar ju upp som en överväxel.
Som nämnts nästan omöjligt att köra i 80,
Var kan man köpa en drevsats?
Kör FIAT DUCATO 2.5 TDI 1998
Roysan
Det som verkar finnas är utväxlingar som ger ett utväxlingsförhålande på 0.6. Vilket jag anser vara en fruktansvärt extrem utväxling på en överväxel.
om fyran är 1.0 då brukar överväxeln vara mellan 0.7-0.8.
Men det är inget svar på frågan.
Hittade på en tråd på husbils klubben senaste inläggen från oktober -20. Där verkar som att de konstaterde att det som finns att få tag på var original utväxlingar.
Göran i Norråmyra
Senast redigerat av Göran Ekman den 2022-09-02 klockan 15:51.
Nejdå, om man kollar på tyska ebay så finns det minst tre olika att få tag på - 35/58 = 0,6 34/53 = 0,64 och 33/45 = 0,73 minns dock inte vilken som är original men det går säkert att googla fram.
Saknar dessvärre kunskaper i tyska. Har du möjlighet att ordna någon form av länk?
Det jag hittade var drevats 35/58 som ger 0,6 i utväxling. Vet inte om det är original. Men det är en fruktansvärt extrem utväxling om man har 1.1 på 4an.
Göran i Norråmyra
De tyska sökorden är "ducato 230 5gang zähne"
Lyckades inte hitta något på tyska eBay. Kan man inte tyska är man tyvärr ganska rökt på en tyska ebay.
Göran i Norråmyra
Jag lärde mig lite tyska tack vare att jag behövde handla mycket reservdelar på den tiden jag körde Mercedes. Tyska bilskrotar anammade tidigt ebay.
Tyvärr inte alls likt svenska i detta avseende, inte ett ord. Men zähne betyder tänder och rad betyder hjul. Getribe är växellåda och Gang är växel. Så kugghjul till femte växeln är 5 Gang Zahnrad, sedan får man sitta och slå i ordbok vad de olika knapparna betyder på webbsidan. Google Translate är ett bra verktyg.
Får plocka fram någon papperskatalog för MC tillbehör på tyska. Där lärde jag mig höger, vänster, fram och bak.
Det jag kan tycka är lite märkligt är att det bara skulle vara på tyska eBay som prylarna finns. Om det tillverkas drevsatser fortfarande borde dom finnas till salu på flera ställen kan jag tycka.
Kan det vara så att problemet upphörde för snart 20 år sedan. Och att det som finns kvar av dessa bilar idag är i stort sett några få husbilar.
Göran i Norråmyra
Jag tror inte det tillverkas längre, det är snart 20 år sedan den lådan gick ur tiden. Och ser man en ducato 230 idag är den antingen helt upprostad eller en husbil.
Men om någon köpt upp ett lager av delar så kommer de ofta ut på ebay, speciellt i Tyskland har jag sett.
Om man högerklickar på sidan så går det att översätta den.
Jag har haft kontakt med den här firman.
Som nu har den normala kuggförhållanadet på lager: https://www.ebay.co.uk/itm/182148204927
De har haft en sats med 34/53 kuggar, dvs mer lagom.
De svarar att de har den inte nu, och väntar på svar från leverantören.
Det vi behöer är den här: https://www.ebay.com/itm/18550619610...Bk9SR5jY5fvYYA
Som synes går den inte att köpa, varför den finns ute är en bra fråga.
Mitt sista mil var att jag hör efter om en månad, så får vi se om månaderna till nästa säsong räcker....
Annars är det nog en bra ide att köpa den normala satsen, skapligt pris och den kan ändå rädda bilen om femman rasar.
Jag mailar dem på: info@onestopgearboxshop.com så varför inte stå på från fler håll.
Standard kuggförhållande är 35/58
Minskad uppväxling är 34/53 kuggar. Vilket vore en bra lösning. Även om man skulle önska ännu mindre uppväxling.
Det är ju så att femman växlar upp, det stora hjulet driver.
Roysan
Prova den här svenska firman https://lbmautoparts.com/
Hittade dem på tyska ebay faktiskt. De har nog faktiskt det ni söker
https://lbmautoparts.com/delar-till-...994-2002/12860
och
https://lbmautoparts.com/delar-till-...5an-drev/12273
Men ring och kolla att det är rätt delar, jag har inte dubbelkollat artikelnumren.
Senast redigerat av Tor Fransson den 2022-09-10 klockan 12:30. Anledning: Hittade länkar
Tack för tipset Tor!
Skall undersökas.
Roysan
Drevsatsen 53-34 ger en utväxling på 0,64. Bättre än 0,6 . Men i mina ögon en väldigt extrem utväxling. Men det kanske räcker för att den ska bli körbar.
och framför allt den verkar finnas i lager
Göran i Norråmyra
Ja visst är det en stor uppväxling, den växlar ju upp, dvs högre varv ut från VX-lådan än in i 5:an.
Det blir stora krafter, men den normala har 58/35 kuggar.
Skillnaden är liten, men skall man byta, eller lägga upp en sats som reserv bör det vara bättre med 53/34
Förr lär det ha funnits en kugghjulsats med mindre uppväxling,
Nå har den gamla hållit i 180 000 km och än inte är dålig så bör det ändå vara en bra ide att ha en sats på lager för framtiden, då när bilen blir skattefri....
Roysan
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se