Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Spanska gasolflaskor.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Frillesås

0 Ej tillåtet!

Spanska gasolflaskor.

En bekant till mig befinner sig just nu i Spanien på semester och har fått lite gasolproblem. Den börjar nämligen att ta slut. På sin bil har hon en tysk? anslutning till gasolflaskan och en adapter för att kunna koppla in en svensk flaska.

Frågan är alltså: Är anslutningen densamma på en tysk och en spansk flaska. Eller måste det till ytterligare en adapter?

1 Ej tillåtet!

Sv: Spanska gasolflaskor.

Robert svaret är nej. Tysk och Spansk flaska har inte lika anslutning.

Så här ser den Spanska flaskan med anslutning ut.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Frillesås

0 Ej tillåtet!

Tack för det. Då får hon försöka hitta ytterligare en adapter . Eller käka på McDonalds resten av semestern.

0 Ej tillåtet!

Ett klassiskt problem!

Först måste man ju varna för att krångla med egna kopplingar och grejor om man inte har en flaska med nivåstopp som tillåter egenfyllning. Får man däremot fatt i en lokal gasolfyllningsstation, så brukar dom kunna fylla vad man än har för flaskor.

För just Spanien så är det lite extra komplicerat, eftersom dom har infört en egen ny påfyllningsadapter, se bild. Jag uppsökte en av de fåtaliga bil-gasol stationerna i Spanien i vintras och av de fem pumarna så var det två som hade den gamla "italienska" med tvärpinne och tre som hade den nya.

Ad2Spain.jpg

Det här med gasol är ju ett ämne som vi tidigare talat om att sammanställa som ett kompendium. Har du lust att börja Sven-Åke?
    /pa

0 Ej tillåtet!

Robert, då jag inte vet förutsättningar för din bekant i Spanien vill jag ändå lämna ett allmänt tips.

En Spansk flaska, skall vara den med svart rand på som är avsedd för propan, kan man köpa på olika sätt, och till olika peng, beroende på var man är. Billigast upplever jag att man köper av gasbilen. Mellan 10 - 30 Euro för flaskan och c:a 15 Euro för gasen.

Sedan kan man köpa en anslutningsventil på järnhandeln (Ferretaria) eller på marknaden för 10 Euro samt eventuell rörnippel för anslutning mellan befintligt system och Spanska anslutningsventilen.

När man har detta så kan man förbruka gas utan hämningar för när Spanska flaskan är tom byter man den till en full och betalar för det c:a 15 euro.

Peter, jag tackar för förtroendet men tror att det finns andra här som är mera pålästa i ämnet.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Sjöbo

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Sven-Åke Pettersson Visa inlägg
    Robert, då jag inte vet förutsättningar för din bekant i Spanien vill jag ändå lämna ett allmänt tips.

En Spansk flaska, skall vara den med svart rand på som är avsedd för propan, kan man köpa på olika sätt, och till olika peng, beroende på var man är. Billigast upplever jag att man köper av gasbilen. Mellan 10 - 30 Euro för flaskan och c:a 15 Euro för gasen.

Sedan kan man köpa en anslutningsventil på järnhandeln (Ferretaria) eller på marknaden för 10 Euro samt eventuell rörnippel för anslutning mellan befintligt system och Spanska anslutningsventilen.

När man har detta så kan man förbruka gas utan hämningar för när Spanska flaskan är tom byter man den till en full och betalar för det c:a 15 euro.

Peter, jag tackar för förtroendet men tror att det finns andra här som är mera pålästa i ämnet.
    Man måste tillägga att det finns en leverantör till nämligen CEPSA. Deras flaskor ser ut som på bilden. Dessa flaskor är av stål. Jag har köpt dem på järnhandeln i Pilar de la Horadada.

Pehr
    Bifogade bilder Bifogade bilder

2 Ej tillåtet!

Nu är vi på en camping i Spanien i flera månader. Här kommer gasolbilen förbi 2ggr per vecka. En P11 kostar 15€. Elen är svindyr.
    Jag har en spansk gasolflaska utanför bilen. På den sitter anslutning till spanska flaskan, en huv utan regulator och med 5 låskulor. På utgången ett filter, en 30 mbar regulator och 1m slang med en koppling för externt gasoluttag.
    Jag har fått monterat ett externt gasoluttag, ett sånt man har för att koppla in en gasolgrill. Detta uttag är anslutet efter Duo Controlen på utgående rör.
    Sedan klickar jag in spanska gasolen där och skickar in gasolen "bakvägen". Och det fungerar om man stänger av sina fasta flaskor, annars "vinner" trycket från dom. Alde, kylskåp och spis fungerar klockrent.
    På detta sätt slipper jag krånglet med att koppla loss slang från fast flaska, med adapters och slangar och slitage på kopplingarna, packningar och gängor. Det behövs bara "ett klick"!
    Äras den som äras bör. Denna lösning har jag fått från Max.
    Senast redigerat av Hasse Forsberg den 2021-11-27 klockan 15:15.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar