Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 37 av 37

Ämne: Köpa nya däck

0 Ej tillåtet!

Sv: Köpa nya däck

Citat Ursprungligen postat av Börje Svensson Visa inlägg
    Ok Lars - Göran. Då förstår jag, s.k oljegrusvägar har vi gott om, vi diskuterade olika saker
    Där är ett j..la buller
    Jag var luddig i mitt inlägg, så det kanske inte är så konstigt, Börje.
    Det finns två statliga verk, jag inte har något till övers för. Jag anser att de är empatilösa, saknar förmåga att lyssna, tar inte ansvar för sitt agerande mm, mm.
    Det ena verket är Trafikverket.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars-Göran Persson Visa inlägg
    Jens. Du kan läsa om en del av dina frågor här
    Hej.

Tyvärr kan servern inte hitta "här" men jag lurade ut att sajten ska vara http://www.energimyndigheten.se/sv/F...rupper1/Dack-/

/Jens

0 Ej tillåtet!

Ooops! Sorry Jens! Det var den jag menade.
    Såg att det blev dubbla "http://", därför fungerade den inte.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej.

Tar upp denna tråd då rubriken är bra.

Jag vacklar mellan följande två däck: https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...&typ=R-128494# som är ett sommardäck.

Alternativet för att kunna köra någon runda även under vinterhalvåret och då framförallt söderut är detta helårsdäck:https://www.dackonline.se/cgi-bin/rs...&typ=R-345773#

Har någon erfarenhet av Continentals helårsdäck? Hur många mil på sommarvägar kan jag räkna med? Idag har jag kört 7000 mil med mina sommardäck och har fortfarande kvar ca 4 mm.

Om helårsdäcket kan gå ca 6000 mil så skulle det kunna vara ett alternativ för mig.

Kom gärna med synpunkter på ovanstående helårsdäck.

//Jens

0 Ej tillåtet!

Hej!

Skall du åka en runda på vinterhalvåret neråt Europa så kan Året runt däck vara ett bra alternativ då det är det dom är utvecklade för, men skall du köra här i Sverige och ex.vis till fjällen då är de inte riktigt så bra som ett vinterdäck.
    The Scandinavian Tire & Rim Organization

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej Bernt. Så har jag också uppfattat däcken. Det står också tydligt att de inte är anpassade för nordiskt klimat och syftet är inte att köra här hemma på vintern.

Den stora frågan för mig är om husbilen äter upp dessa helårsdäck sommartid?

Jag har en fråga till... 116R eller 118R? Det är väl belastningsindex och har det någon praktisk betydelse för en husbil med 4000 kg? Sommardäcken har 116R men helårsdäcken har 118R.

Tillägg: Kan man köpa ett C-däck istället får CP-däck genom att kompensera med högt belastningsindex? Jag fick det förslaget idag när jag frågade på däck.

//Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-10-15 klockan 18:37.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

0 Ej tillåtet!

Jag har kört på VanContact i två år nu 2000 mil! Dom säljs som rena sommardäck här i Sverige och går mycket bra. Sen kan man ju se som en fördel att dom är godkända vinterdäck om man åker ner i Europa, men i Sverige är dom ju inte lämpliga. Högre belastningsindex är inget du kommer att märka av, många däck kan vara dubbelmärkta tex. 116/120. Vill du få ut mycket mil så ska du nog hålla dig till dom två vanliga CP däcken från Michelin och Conti (VancoCamper).

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej. Du har rätt i att de inte är lämpliga i Sverige som vinterdäck men de har alptopp/snöflinga. Gummiblandningen är väl något mitt emellan sommar och vinterdäck och några 8000 mil kan jag säkert inte rulla med dem.

Hur ser mönsterdjupet ut efter 2000 mil. Hur många mm har du kvar?

Vågar du på dig en gissning hur många mil Continental VanContact Camper 225/75 R16CP rullar?

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Hej. Du har rätt i att de inte är lämpliga i Sverige som vinterdäck men de har alptopp/snöflinga. Gummiblandningen är väl något mitt emellan sommar och vinterdäck och några 8000 mil kan jag säkert inte rulla med dem.

Hur ser mönsterdjupet ut efter 2000 mil. Hur många mm har du kvar?

Vågar du på dig en gissning hur många mil Continental VanContact Camper 225/75 R16CP rullar?

//Jens
    Det är 7mm kvar nu efter 2000 mil men det är svårt att jämföra för att jag gick över till 18” Det ger en mycket stadigare stabilare gång. Kom ihåg att det är 5mm numera för ett vinterdäck!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Tack för svar! Man kan nog dra slutsatsen att de inte rullar lika långt som ett renodlat sommardäck.

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Vilken cirkus det är att köpa nya däck som inte är friktionsdäck (dubbfria vinterdäck) utan helårsdäck. Några firmor har blivit som förbytta och blivit irriterade när jag inte vill ha ett friktionsdäck. Trots mina försök att förklara att jag skulle köra en runda i Tyskland och minimalt i Sverige (och bara i södra Sverige) under vinterhalvåret så nådde jag dem inte med mina argument. Flera påstod också att de däck som jag skulle köpa är sommardäck. En påstod till och med att de var olagliga i Sverige.

Det skapade en viss osäkerhet när flera var emot mig. Därför ringde jag till Transportstyrelsen och frågade. Här fick jag ett kristallklart svar. Har däcket alptopp/snöflinga så får det rulla på vintern. Reglerna finns att läsa här: https://www.transportstyrelsen.se/vinterdack

Läser man noga så är det tillåtet att köra med däck märkta med M+S på samtliga axlar, med tillägget att drivhjulen ska vara särskilt framtagna för vinterkörning på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024. Detta tycks bli förvirrande för däckshandlarna som vill sälja renodlade vinter/sommardäck. Dessutom har STRO upphört att publicera vinterdäckslistorna.

Det är också intressant att läsa vad STRO skriver: Bor man i de delar av Sverige där vägarna sällan är isbelagda, utan det mestadels är snö och slask så kan ett europeiskt vinterdäck vara ett bra alternativ.

Jag hoppas att jag är så nära sanningen jag kan komma och har idag beställt Continental VanContact Camper 225/75 R16CP 118R som är ett Helårsdäck och M+S märkt med snöflingesymbol. Enligt reklamen ett kvalitetsdäck i det högre prissegmentet.

Jag får återkomma och berätta vad jag tycker om de nya helårsdäcken. Snart bär det av till Tyskland med nya sulor och julmarknader i sikte.

//Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-10-22 klockan 20:39.

1 Ej tillåtet!

Hej Jens!

Det är som du säger och som det står på transportstyrelsens hemsida att är däcket märkt med 3PMSF (Alptopp/Snöflinga) så är det godkänt för användning vintertid i Sverige, men också att det under en övergångsperiod fram till 30 nov 2024 är tillåtet att använda M+S märkta däck, men det viktigt att informera om att det finns olika typer av 3PMSF märkta däck, och som är utvecklade för lite olika förhållanden. Samma sak gäller även sommardäck där det finns i många utföranden, utvecklade för olika typer av användning. Med tanke på hur du skall använda dina Året Runt däck så tror jag det är ett bra val!
    The Scandinavian Tire & Rim Organization

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar