Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bra app för fordonsägare

0 Ej tillåtet!

Bra app för fordonsägare

Vill tipsa om transportstyrelsens app "Mina fordon". Med den kan man bl.a. ställa på och ställa av sina fordon med en knapptryckning. Appen finns både till iPhone och Android. Mer info finns på Transpoststyrelsens webbplats

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Bra app för fordonsägare

Hej.

Fortsätter i denna påbörjade tråd för idag laddade jag hem appen "Mina fordon" från Transportstyrelsen.

Först måste man scanna in alla sina fordon och sedan finns de tillgängliga för ex.vis av och påställning.

Appen har dålig säkerhet och kräver inte mobilt bank-id när man gör enklare ärenden som en avställning. Rätta mig om jag har fel.

Jag ser inte fördelen med appen som en del höjer till skyarna. Transportstyrelsens vanliga E-tjänster känns mycket säkrare och vid inloggning så hittar jag alla mina fordon utan att jag först måste scanna in dem.

Jag kommer nog även i framtiden att hålla mig till E-tjänsterna och avstå appen på grund av dålig säkerhet.

Vad säger ni andra.

/Jens

3 Ej tillåtet!

Måste erkänna att jag använder appen ohämmat. Eventuell säkerhet har jag inte ens funderat på.

Vari ligger osäkerheten som du ser det? // Max

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg
    Måste erkänna att jag använder appen ohämmat. Eventuell säkerhet har jag inte ens funderat på.

Samma här, har inte reflekterat över eventuella säkerhetsrisker !

Peter H

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Max Mazalik Visa inlägg

Först och främst så reagerade lättjan på att jag skulle leta reda på mina gula registreringsbevis och scanna in dem. På E-tjänsterna finns alltid aktuell info.

Säkerheten bygger bara på att telefonen har skärmlås. E-tjänsterna använder Bank-Id. Det är enligt min mening himmelsvid skillnad.

Man blir inte av med ett fordon genom att använda appen men E-tjänsten är enligt min mening ett säkrare sätt att kommunicera med Transportstyrelsen.

/Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-11-15 klockan 17:45.

0 Ej tillåtet!

Att allt hänger på skärmlåset håller jag med om. Ska nog fundera vidare. // Max

6 Ej tillåtet!

Scanna reg.beviset behöver du bara göra när du lägger till ett fordon i appen.

De tjänster som erbjuds via appen är förutom den information som vem som helst kan få fram via reg.nummer och Transportstyrelsen allmänt tillgängliga tjänst "Fordonsuppgifter", är "Trängselskatt", "Ställ av", "Ställ på" samt "Ägarbyte".

Ställa av och på är knappast något som någon oärlig person finner något större intresse i. Det skulle väl i så fall möjligtvis vara för att jävlas med dig.

Ägarbyte kräver att den oärlige har tillgång till både ditt körkort och ditt registreringsbevis. Om inte så går det inte att göra ett ägarbyte via appen.
    Med andra ord, skulle du av någon anledning valt att förvara körkortet i ett ev telefonfodral så hjälper inte det den oärliga att komma över ditt fordon.

Visst kan man tycka identifiering via Bank-ID vore på sin plats, men samtidigt ser jag inte vad det nuvarande utförandet skulle kunna orsaka för skada, mer än möjligen att du kör iväg med ett avställt fordon, eller får hem en räkning avseende fordonsskatten, om nu någon lyckats komma in i din telefon och funnit ett nöje i att jävlas.

Husbilsombudsman Lars Nässs avatar
    Stad/Ort
    Hallstahammar

0 Ej tillåtet!

Jag tycker att appen gör det lättare med av- och påställning i vårt användande av HB:n.

Och att den skulle missbrukas ser jag som en väldigt liten chans och instämmer i det som Magnus skriver ovan.
    ”Jag äter inte ekologiskt odlad mat. I min ålder behöver man alla konserveringsmedel man kan få.”
    – George Burns

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Appen har över en miljon nedladdningar så den bör vara populär men får lågt betyg av användarna med 2,5 av 5 stjärnor.

Jag kan inte förstå varför Transportstyrelsen ber användaren att scanna in sina fordon. De har alla mina uppgifter och håller systemet uppdaterat. För mig är denna app en snikvariant av E-tjänsterna.

Som svensk myndighet borde Transportstyrelsen kunna fixa en app med samma struktur som exempelvis bankerna med inloggning.

/Jens

1 Ej tillåtet!

Ett betyg säger inte så mycket då det ju är helt beroende på vad användarna har haft för förväntningar på appen. Förväntar man sig att appen skall se likadan ut, och innehålla samma funktioner, som e-tjänsterna så lär man väl bli lite besviken. Tittar man däremot på hur de funktioner som erbjuds fungerar så borde man bli relativt nöjd. Dessutom, det är oftare den som blir besviken/missnöjd som betygsätter än den som tycker det funkar bra.

Anledningen till att du måste scanna är ju för att identifiera dig eftersom man valt att inte använda sig av bank-ID. Hur ska Transportstyrelsen annars veta att du är du och koppla ihop dig med rätt fordon i databasen?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Varför Transportstyrelsens app inte fått bättre betyg har jag ingen aning om. Ett högt betyg vittnar i alla fall om att det finns få missnöjda användare.

Ska man framhålla något bra med appen så är det funktionen att söka uppgifter på andra fordon. Det går snabbt och är enkelt. Vill man veta ägare så skickar Appen SMS till en mindre kostnad. E-tjänsten skickar infon som mail utan kostnad.

För min del anser jag fortfarande att det borde vara någon typ av inloggning och inte bara ett skärmlås. Jag är lite förvånad över att en svensk myndighet inte lagt ribban högre.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Trelleborg

0 Ej tillåtet!

En annan bra sak som jag använder är att du så gott som omedelbart kan se vad du är skyldig i skatt när du ställer av bilen igen efter att ha använt den en
    kortare tid, dvs avställning igen innan sista dan för inbetalning av den räkning du fick när du ställde på bilen
    Jag betalar då in beloppet på det nummer som finns på den inbetalningssedel jag fick när jag ställde på bilen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar