Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Avställningsförsäkring som gäller inom EU/EES

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Avställningsförsäkring som gäller inom EU/EES

Min nuvarande försäkring för min Campingbil PB1 har den nackdelen att avställningsförsäkringen enbart gäller inom Sverige. Den försäkring som man kan ha hos Trygg-Hansa, som medlem i Caravan Club Sweden, har den fördelen att avställningsförsäkringen gäller inom hela EU/EES.

Eftersom jag inte har en PB2 registrerad campingbil måste jag skaffa en husvagn för att avställningsförsäkringen skall gälla inom hela EU/EES för min PB1 registrerade bil. Nu riskerar jag att få smäll på fingrarna, men vi funderar på att skaffa en liten 750 kg husvagn som är byggd i plast som komplement till Campingbilen.

Finns det fler försäkringar där avställningsförsäkringen gäller inom hela EU/EES?

1 Ej tillåtet!

Sv: Avställningsförsäkring som gäller inom EU/EES

Länsförsäkringar i Stockholm har det. Svaret vi fick var dessutom att vi kunde bo i husbilen (pb II) under avställningsperioden. Det ger cirka 1000 kr/månad i minskade kostnader när man som vi står stilla en längre period.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

1 Ej tillåtet!

Tack Anders. Då blir det till att kolla med Länsförsäkringar också.

Har nu varit i kontakt med Länsförsäkringar. Bostadsorten styr i vilket länsförsäkringsbolag man kan ha försäkringen. I mitt fall är det Länsförsäkringar Älvsborg som gäller. Så här långt är svaret att dom inte har någon försäkring där avställningsförsäkringen gäller inom EU/EES, men dom kollar upp och återkommer med definitivt svar.

Nu har jag fått ett definitivt svar. Enligt Länsförsäkringsbolagets motoransvarig (Älvsborg) finns det inget krav i deras försäkring att bilen skall finnas i Sverige för att avställningsförsäkringen skall gälla. Den motoransvarige skriver:

”Enligt gällande motorvillkor §712 i vårt motorvillkor MF55 finns inga förehåll kring avställning utomlands, dvs det är OK. I stort sett alla övriga försäkringsbolag i Sverige säger nej till detta.”
    Senast redigerat av Per Hanson den 2014-02-14 klockan 12:25.

1 Ej tillåtet!

Att ställa av husbilen när man står på en camping i Spanien 2-3 månader utan att köra en meter. Vi skulle spara över 1000 kr/mån men...

- Länsförsäkringar har förtydligat texten från i år att man inte får bo i avställd bil. Kristallklart. Andra bolag kan nog vara otydligare men har nog samma regel.

Samt nedan gäller alla bolag;
    - Dessutom är husbilsförsäkringen automatisk kopplad till trafikverket så ställer man av husbilen så blir försäkringen automatiskt en garageförsäkring och vise versa.
    - Och i dom specifikationer jag läst på många bolag är att garageförsäkringen bara gäller i Sverige.
    - I vissa bolag gäller "en påställd" husbilsförsäkring max 185 dagar i sträck i utlandet.

Alltså får vi krypa till korset och betal vägtrafikskatt i Sverige för de månader under vintern då vi inte kör en meter i Sverige. Surt sa räven.
    Något för RMF att ta upp.
    Försäkringen betalar jag gärna men det hade varit trevligt med en variant av halvförsäkring där man inte betalade för trafik då man stod på en camping i månader. Men det går ju inte pga autokopplingen till Trafikverket.

Gute Reise! Hasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Vi har sedan något år försäkringarna hos Caravanförsäkring där avställningsförsäkringen har gällt inom området för Grönakortet. Caravanförsäkring har dock avslutat sambarbetet med Trygg-Hansa och avtal med ny försäkringsgivare beräknas bli klar senast i maj. Jag har varit i kontakt med försäkringsanvarige hos Caravan Club och framfört vad som har varit betydelsefulla vilkor för oss, bl.a. att avställningsförsäkringen även har gällt utomlands. Det blir till att vänta och se vilka villkor som kommer att gälla hos den nya försäkringsgivaren.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2016-03-29 klockan 08:24.

0 Ej tillåtet!

Ok, det här handlar om vår personbil, som är avställd i Spanien sedan i november, eftersom vi även har en spanskskyltad personbil som vi använder här.

Kollade med Folksam innan vi ställde av bilen och fick bekräftat att garageförsäkringen gällde trots att bilen befann sig i Spanien.

Att det inte gäller i det fall man bor i bilen och står på en camping i t.ex. Spanien kan jag förstå.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Tommy Dynér Visa inlägg
    Ok, det här handlar om vår personbil, som är avställd i Spanien sedan i november, eftersom vi även har en spanskskyltad personbil som vi använder här.

Kollade med Folksam innan vi ställde av bilen och fick bekräftat att garageförsäkringen gällde trots att bilen befann sig i Spanien.

Att det inte gäller i det fall man bor i bilen och står på en camping i t.ex. Spanien kan jag förstå.
    Då blir det till att lägga till Folksam på listan över de få försäkringsbolag där avställningsförsäkringen gäller utanför Sverige. Vissa försäkringar har också begränsning i hur länge som bilen får vara utomlands. Vad gäller hos Folksam på denna punkt?

Personligen har jag lite svårt att förstå varför en avställningsförsäkring inte skulle gälla när bilen står uppställd och man bor i bilen. När bilen ställs av och försäkringen övergår i en avställningsförsäkring utgår trafikförsäkringen, som blir överflödig när bilen inte är i trafik. Om det handlar om en avställningsförsäkring, utan krav på att bilen skall förvaras i låst garage, bör det vara irrelevant om bilen står uppställd på en camping eller på någon annan plats. Det skulle vara intressant att se hur försäkringsvillkoren är skrivna i de avställningsförsäkringar där man inte får vistas/bo i fordonet när det är avställt.
    Senast redigerat av Per Hanson den 2016-03-29 klockan 08:23.

0 Ej tillåtet!

En viktig sak till som inte ingår i avställningsförsäkringen vad jag kan se är väl lösöresförsäkringen (som på Folksam är 80 000:-). Då är det ju bara saker som är fast monterade i bilen vid stöld/inbrott. Hur gäller då den egna hemförsäkringen tro eller en separat reseförsäkring?

0 Ej tillåtet!

Var i kontakt med IF igår, husbilen får bara vara utomlands i Max 180 dagar annars faller försäkringen ner till vanlig trafikförsäkring, värt att komma ihåg om olyckan skulle vara framme!

1 Ej tillåtet!

Dessutom har vi problemet med besiktning av husbilen. I praktiken måste vi åka till Sverige för att besikta bilen och då faller finessen delvis med att lämna bilen i ex Spanien. Försäkringsbolaget säger att om vi vill vara borta längre tid så ska vi regga bilen i det landet vi är men finessen med HB är ju att resa runt lite hipp som happ

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

En uppdatering kan vara på sin plats efter att Caravanförsäkring har ingått nytt avtal med WaterCircles försäkring efter att Caravanförsäkrings avtal med Trygg-Hansa har sagts upp. Jag har just lagt över mina Caranförsäkringar till WaterCircles och avställningsförsäkringen för campingbilen (PB1) gäller inom EU. Det skall inte heller finnas någon begränsing i hur länge bilen kan finnas i annat land, men den måste vara tillbaka till Sverige för besiktning.

För personbilar och lätta lastbilar som befinner sig utomlands under ordinarie inställelseperiod kan man hos Transportstyrelsen ansöka om att ändra besikningsperioden. Ansökan är gratis och om den bifalls gäller beslutet så länge som den sökande är registrerad ägare av fordonet.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Eva Jarl Ekström Visa inlägg
    Var i kontakt med IF igår, husbilen får bara vara utomlands i Max 180 dagar annars faller försäkringen ner till vanlig trafikförsäkring, värt att komma ihåg om olyckan skulle vara framme!
    Beträffande if bör man även notera att deras avställningsförsäkring förutsätter att fordonet befinner sig i Sverige.
    Det som inte går, det går det också. Det tar bara lite längre tid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar