Carina Jansson skrev i facebookgruppen och efterlyste god, enkel och snabblagad mat i husbilen då hon själv kört fast i grillat, potatis och bea-träsket.

Hon fick en hel del svar och ville att dessa skulle finnas kvar så det enkelt gick att hitta dom igen.
Och var annars än på forumet? Fyll gärna på med era egna tips på vad ni äter när ni är ute!

Nedan är inklistrat från facebook:

Lotta Hellström: Färska tortellini, småskuren skinka, ostsås i tetra. Minimalt med disk, och supergott!
Vi har ingen fläkt annars är bacon ännu godare.

Gun Kallin: Jag fick ett bra tips,köp en färdig potatisgratäng,bryn köttfärs och varva i en form eller i omniaugn lite riven ost,värm.Servera med sallad.
Jättegott.köttfärs kan byta ut mot kassler, korv,bacon.m.m

Helen Pettersson: Gör iordning god köttfärsås hemma. Lägg sen den kall i plastpåsar platta till ( de tinar fortare då) frys in i önskad storlek .
Nu kan du laga allt med körtfärs. Lasagne cheppard pie, pasta. KöttfärsSoppor, varma mackor. Risrätter, etc. Färsk nötfärs...Visa mer

Susanne Sussi Buss: Sill och färskpotatis.
Stekt kryddad köttfärs, ris, majs och ärtor.

Stefan Eriksson: Mycket färska olika grönsaker och svamp linser bönor snabbris, burkar med potatisar, en bra flaska med fond. En bra grund att starta med ta med. Lättlagat. kött tex entrecote, fläskfile , kycklingfile och frysta laxbitar eller annan fisk.
Behövs ej mängder sedan är det bara att låta fantasin flöda grilla göra grytor som bara tar ca 10-15 min ,sallader med kallt eller tillagat kött ,goda soppor och ej att glömma ett lite kraftigare bröd

Eva Arnell: Här kör vi mycke soppa, kallskuret och grönsaker. Sallader. Pasta med någon sås dock ej köttfärssås om jag inte haft med hemmifrån i frysen.

Brittis Håkansson: Köp en bit magert rökt kött att ha att karva på, till mat, på mackan, i salladen osv.
Håller sig o är färdig. Jag föredrar ju kokt potatis, med tillbehör. Inga kladdiga såser!

Lena Rosenberg: Ärtsoppa(soldatens) knäckemacka m. Kryddost och punch

Helene Eriksson: Gulasch soppa och ost macka.

Aila Nyrén Taco: Färdigstekt hemma...

Annki Idenberg: Har du ugn kan du skiva kassler och lägga kokt ris på ,i en form blanda vispgrädde och chilisås lite svartpeppar slå såsen över in i ugnen 30 min

Barbro Eriksson: Vi var i Tyskland i tre veckor, vi var två hb och fixade mat varannan dag. Hade olika grytor, kött, kyckling, sillburkar bacon, ägg,lax, grillkött med oss.
Har en vacumförpackare så det inte tog onödig plats. Gör mycket hemma, det underlättar.

Per Norgren: Pulled pork funkar jättebra. Gör egen eller köp färdig. Värm och fyll några hamburgerbröd eller pitabröd ihop med lite grönsaker.
Gör gärna inlagd rödlök och ta med. Mums!

Monica Pohlin: Använd omniaugnen. Lasagne, potatisgratäng, paj, gratänger. Sök på jennys matblogg, hon har gratänger i mängder GODA lätta att göra

Birgitta Nilsson-Wall: Koka ett djupfryst torskblock. Färdigkokt- låt fisken kallna, smula itu fisken med en gaffel. Nu rör du ihop kaffegrädd och majonäs samt lite salt. Häll blandningen över den smulade och kalla fisken. Allt i en form. Skiva citron och tomater och lägg skivorna över fisken. Till sist klipper du över dill. Serveras med kokt potatis. Hoppas det smakar!

Ninni Hagström Använder omnian till mkt, går ju också att värma pommes och dyl i den så man har aningen mer variation än kokt pot el pot.sallad i alla fall.
Vi är ju sånt köttmänniskor så det blir ofta nån köttbit, köttbullar hag jag gjort nån gång i husbilen, korvsås och potatis, kycklinggryta och ris...

Christer Sjödin: När vi köper färdig gratäng brukar vi ex vis pressa i en vitlök klyfta och krydda lite mer samt en skvätt grädde, då blir det skillnad.

Ann Gedda: Vi äter ofta typ burkmat som är god eftersom det absolut inte äts resten av året...
har en liten frys men packar allt i platta packet som får bra plats så vi har ofta fruset köttfärssås /kyckling gryta och andra grytor som man bara kokar ris potatis till och alla packade i platta packet köper gärna gratäng som ja innan gjorde på grillen ute är pekas gratäng vi använder. .

Anette Lind: Brukar göra klart en del hemma. Korv stroganoff, köttgryta, pastasås m.m det ända som behövs göras i kärran är att fixa tillbehören.
Ris potatis eller vad man nu ska ha

Torild Lybekk: Kyllingköttfärs, brunes lett sammen med purre (purjolök) og andre grønnsaker etter smak. Rist ut 2 poser kantarellsaus med ca halvparten med vannmengden og tøm over.
Rør inn en burk Philadelpiaost. Smak til med salt og pepper. Kan serveres med både poteter, ris og pasta!

Sylvia Eriksson: PIzzarulle i omniaugn, mumsigt och krispigt o lättlagat.

Åsa Lindehag: Köp varmrökt lax, koka potatis och gör en sås på 2 dl cream fraiche och en rejäl sked med hjortronsylt. Sälta-syra-sötma

Paulina Soccavo: Brukar köpa bärpaj på påse o göra i omnian. .....lätt och snabbt (lite disk) en god efterrätt med vaniljsås till!!

Nancy Sjöberg: Snabb gulasch kryddad köttfärs, vitlök, passerad tomat , tomatpuré färdig tärnad potatis på burk.
Tärnad Paprika o lök om man vill rivna morötter oxå koka ihop serveras med en klick Cream fraiche el liknande lätt mättande o gott

Annika Andersson: Matjessill med potatis gräddfil och gräslök

Tiina Nieminen: Kokar färdigt ris hemma, värmer på platta. Vi gillar pastaröror som går att variera i det oändliga. Färdigstekt köttfärs hemifrån, skinka, bacon salamikorvar, olika skaldjurskombinationer (tonfisk-räkor-crabbfish), vitlök, kryddor, 1 burk creime fraische i pastabunken, färdigt! Lite hackade grönsaker till. Köper även ofta med en färdiggrillad kyckling.

Agnetha Sjöberg: Jag brukar köpa felix pyttipanna osv. Vi köper mycket lättlagad. Fiskgratäng i ugn.

Christine Ask: Tina en påse kinamix, kall salladsdressing och något grillat. Mycket enkelt.

Lisbeth Ljungström: Sill blir jättebra till lunch. Till middag hoppar jag gärna över potatis ris o pasta och äter istället kokta grönsaker ( broccoli morot) till en köttbit.

Koos Marguerite: Köp en grillad kyckling, + ett paket knorr pepparsås. Skär ner kycklingen i bitar, lägg i såsen värm. Servera med ris och sallad. P.S den där såsen smakar hemlagad sa till och med min pappa som var källarmästare.

Carina S Jernberg: Jag gör pulled pork hemma bra ha med. ..lite potatis till. Även gott käka i pitabröd med sallad som typ kebab.

Janne Wolltin: Spagetti och köttfärssås, man kan göra såsen och frysa eller som vi har alltid en burk köttfärssås stående i bilen.
Om man tycker om nudelsoppa är det lätt att ta som mellanmål,

Claes Hellman: Och om man vill va ensam på campingen öppna en burk surströmming den ska ätas ute inte i en husbil. För jävla gott om man slipper lukten.

Gunnel Persson: Koka ihop en burk creme fraiche, gärna smaksatt, med en buljongtärning och 0,5 dl vatten. Lägg i fisk, gärna torsk eller lax, och koka färdigt. Servera med kokt potatis eller ris samt grönsaker. Lätt och gott.

Annelie Djurby 1 pkt krossade tomater med chilismak , 2,5 dl grädde och färdigköpta köttbullar. Koka ihop och ät kokt pasta till , gärna skruvar eller fjärilar.
Öka bara allt om ni är många

Antero Hannu Willman: Pyttipanna o ägg snabbt o enkelt.

Oddvar Engelund: lag fiskegrateng hjemme/lasania Og andere ting i form sp stor som fryseren Ferdig på 1 2 3

Lars Robin: Inlaggd strömming, kokt ägg och färskpotatis till lunch

Ann-Kersti Holmberg: Stek renskav lök tillsätt mellangrädde soja krydda. Gott till ris el potatisstomp

Anna Sund: Köttfärssås på burk och pasta. ( italiensk) Fiskpinnar och romsås med potatis. Korv m bröd å räksallad.

Agnetha Johansson: Jag lagar maten hemma och fryser in,kokar bara potatis eller ris, och gör en sallad.
Gör ofta kyckling och fisk/lax burgare gott till middag eller grillade i bröd.

Anna Elenius: Färsk pasta, grädde parmesanost ( riven å massor ), vitlök,kryddor efter tycke och smak å grönisar. Enkelt och gott (å så lite prosecco att dricka)