Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Under vinterförvaringen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Degerfors

0 Ej tillåtet!

Smila Under vinterförvaringen

Vi har fått tag på en plats i en ouppvärmd maskinhall med cementgolv. El finns för underhållsladdning. Låter kanon då alternativet har varit att ha bilen ute under ett vintertäcke. Nu slipper vi eventuell snöröjning på och runtomkring och fram till bilen som skulle ha stått i skogskanten hos grannen. Men behöver man starta bilen under vintern?? Vi kommer att sätta i el för bodelsbatterierna. Bilbatteriet tänkte vi nästan ta hem. Plattor för hjulen har vi såna där som gör att inte hjulen ska bli ovala.

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Sv: Under vinterförvaringen

Puma upp däcken lite X-tra så är det inga problem. Skulle de bli lite ovala så rättar det till sig på någon mils körning! Varför ta ur batterierna om Ni har tillgång till underhållsladdning? Kan däremot vara idé att lyfta av minus mellan laddningarna så inte radion/stereon drar ur strömmen, men glöm inte att sätta tillbaka Minus vid Laddning!!Att starta är väl inte nödvändigt... men gör ingen skada, man kan då också trampa lite på kopplingen, lägg i och ur växlarna samt trampa på Bromsen några gånger för att motionera packningarna i bromssystemet och bromsklossarna.Dessa tips fick jag för många år sedan av en Åkare, har gjort det själv alla vintrar... om det gjort nytta vet jag inte men allt har fungerat på vårkanten och vid vinterturerna iallafall.

Plocka ur Allt som Möss gillar.. och det är mycket! Glöm inte Musfällorna!
    Senast redigerat av Kåre Wahlman den 2015-10-19 klockan 20:42.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Degerfors

0 Ej tillåtet!

Tusen tack för tipsen.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Mjölby

0 Ej tillåtet!

Starta inte motorn.....om ni inte har tänkt att varmköra ordentligt! Risken med att INTE varmköra ordentligt är att man får en massa kondens på ställen där man inte vill ha den! Typ inne i avgassystem osv osv!

0 Ej tillåtet!

Å andra sidan kanske man bör köra startmotorn ett par varv? Det finns exempel på att den har fastnat under vintern.
    Be careful out there

Husbilskompis Börje Svenssons avatar
    Stad/Ort
    linköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anders Bohman Visa inlägg
    Starta inte motorn.....om ni inte har tänkt att varmköra ordentligt! Risken med att INTE varmköra ordentligt är att man får en massa kondens på ställen där man inte vill ha den! Typ inne i avgassystem osv osv!
    ..
    Ha-Ha, det borde du ju veta som aldrig har lyckats varmköra dina bilar......Anders, man måste gasa o varva för att lyckas

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anders Bohman Visa inlägg

Hur startar Du motorn? eller rättare Hur kör Du den? Låt den gå på tomgång i 10-15 min. så är Avgasstystemet genom hettat, Kondens i Motorn? existerar inte eftersom när motorn blir varm så försvinner alla tendenser till kondens.
    Tar lång tid innan Oljan blir uppvärmd, vattnet blir fort varmt, syns väl om man monterat en temp-givare för Oljan vilket fanns på alla tyngre Truckar vid Stuveriet.

Har fått lärt mig av Äldre som kunde Motorer att mineraloljan var/är bättre vid långa stillestånd, detta därför att denna Olja ligger kvar på metalldelarna i motorn. Syntet-Oljan däremot rinner av och lämnar inte den skyddande Hinna av oljefilm på metallen som kan vara bra.
    Men startas bilen då & då så är det knappas något problem.
    Men har heller aldrig hört att Husbilshandlare startar sin Lagerbilar så problemet är nog litet... om det är ett problem?
    Men någon Nackdel Att Starta Upp Är Det Inte!
    Senast redigerat av Kåre Wahlman den 2015-10-21 klockan 12:20.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Järfälla

0 Ej tillåtet!

Hej.Jag skulle aldrig starta en motor som stått stilla en längre tid i onödan.Motorn får gå ganska många varv innan oljetrycket smörjer alla ställen, lager kamaxel mm. När jag startar gammeln på våren kör jag startmotorn med avstängd insprutningspup tills oletryckslampan slocknar. Anm: har en dold startspärr. Batterierna är fulladdade och bortkopplade. underhållsladda en gång på vintern.

Stig

Kåre Wahlman
    Gäst

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Stig Veijalainen Visa inlägg
    Hej.Jag skulle aldrig starta en motor som stått stilla en längre tid i onödan.Motorn får gå ganska många varv innan oljetrycket smörjer alla ställen, lager kamaxel mm. När jag startar gammeln på våren kör jag startmotorn med avstängd insprutningspup tills oletryckslampan slocknar. Anm: har en dold startspärr. Batterierna är fulladdade och bortkopplade. underhållsladda en gång på vintern.

Stig

Onödan? samma sak när Du startar upp efter vintern,, hur tjock olja har Du om det tar sååå lång tid för oljan att komma runt? Kör Du runt motorn med bara startmotorn... då får Du inget oljetryck alls! Det gjorde man på Gamla Dieslar med Glödstift för att få oljan att släppa så den startade lättare!
    Oljan når ”runt” på ett par sekunder utan att Rusa motorn, syns på Oljetryckslampan, när den slocknar har oljan passerat ett varv i motorn och rätt tryck finns!
    Senast redigerat av Kåre Wahlman den 2015-11-14 klockan 08:18.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Uppsala

0 Ej tillåtet!

Innan jag skaffade husbilen så hade jag en segelbåt.
    När denna båt skulle förberedas för vintern så var det ett himla sjå med att få ur alla små skvättar vatten ur kopplingar, vattenlås och kranar. Man fick kravla runt och skruva loss slangklämmor och slangar här och var.
    Trots det så var det nästan varje vår någonting som frusit sönder och måste bytas ut för dyra båtbutikspengar.
    Behövs inte denna vattenletarprocedur på moderna husbilar?
    Trumavärmaren tömmer man med en ventil, likaså vattentanken och avloppstanken. Men alla vattenlås och kranar, klarar de sig utan att man gör något?
    Björn

0 Ej tillåtet!

När vi köpte vår Sunlight -11, fick vi rådet att tömma tanken, öppna alla kranar och köra ut det vatten som fanns och stänga av 12V. Kranarna ska stå öppna mitt emellan kallt och varmt.
    Det ansåg man skulle räcka och vi har inte råkat ut för någon skada. Jag kan se två förklaringar till det. Antingen utvidgar isen sig i rörens riktning efter minsta motståndets lag eller har man så flexibla ledningar idag så att de klarar ett visst tryck från isen.

Vi får hoppas att vår nuvarande Pilote fungerar på samma sätt.
    Senast redigerat av Lars-Göran Kastell den 2016-01-01 klockan 14:50.
    Be careful out there

Kåre Wahlman
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Spolarvätska i alla Avlopp eller en skvätt glykol förhindrar frysning.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Bromölla

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kåre Wahlman Visa inlägg
    Spolarvätska i alla Avlopp eller en skvätt glykol förhindrar frysning.
    Glykol sägs vara väldigt giftigt för smådjur. Det lär räcka med några droppar för att ta livet av en katt. Man bör nog vara försiktig med att hälla i glykol i vattenlåsen. Några droppar kan rinna över och komma ut under bilen via gråvattentankens avlopp.

Vi använder istället våtdammsugare (grovis) för att suga ut det kvarvarande vattnet efter avtappningen. Det brukar gå att suga ut mellan 1/2 och 1 liter.

ove johansson
    Gäst

0 Ej tillåtet!

Har man möjlighet att ha ett litet element på vintern så e de ju inga problem.Men tömmer man båda tankar plus beredare o öppnar kranar så är det ju inte mycke kvar.Lägg duschslangen i tvättstället om det är möjligt..Så dränerar den sej själv...
    Det blir ju då luftintag i alla ändar om man säger så..Ock det lilla som finns kvar torkar ut av sej självt..

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Järfälla

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kåre Wahlman Visa inlägg
    Onödan? samma sak när Du startar upp efter vintern,, hur tjock olja har Du om det tar sååå lång tid för oljan att komma runt? Kör Du runt motorn med bara startmotorn... då får Du inget oljetryck alls! Det gjorde man på Gamla Dieslar med Glödstift för att få oljan att släppa så den startade lättare!
    Oljan når ”runt” på ett par sekunder utan att Rusa motorn, syns på Oljetryckslampan, när den slocknar har oljan passerat ett varv i motorn och rätt tryck finns!
    Konstigt att oletryckslampan slocknar i alla fall-

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Förvarar plåtis utomhus. Är det lämpligt att låta Truma Combi (E) vara påslagen på tex 10 grader hela vintern??????

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Personligen skulle jag inte vilja få så många drifttimmar på Trumafläkten. Trumafläkten vill jag inte slita på i onödan även om det säkert är bra lager i fläkten.

Om jag verkligen vill ha värme tror jag det är bättre att ha en eller två kupéfläktar av god kvalité.

Min uppfattning är att det kondenserar mindre i husbilen om den följer yttertemperaturen.

Möss har en fantastisk förmåga att hitta uppvärmda utrymmen när det blir kallt.

Så tänker jag.
    /Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Tack för råd. Tänker sätta in torrbolle i stället.
    Håkan

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar