1

Undrar om det är någon som har fågel i husbilen.
Inte skata, inte kanariefåglar i ratten, skämt undanbedes ;-)
Nä utan snarare papegoja modell större.
Eftersom dom där jyckarna har en förmåga att ge upp vid så där tio-tolv har jag funderat på pippi som reskompis i stället. Dom lär ju bli betydligt äldre.
”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren
Nu har jag läst på ute på nätet.
Det blir ingen gojja!
För det första är det tydligen lag på numera att man måste ha två.
Sedan är det tydligen inte helt lätt att hantera en fågel av den här storleken.
Om pippi inte trivs hos dig visar den det genom skadebeteende.
Den plockar av sig fjädrarna, kul med en naken och missnöjd pippi, inte!
Köper man en unge är det världens gossigaste lilla pippi fram till ungefär två års ålder.
Då inträder puberteten som ofta visar sig genom aggressivitet mot familjemedlemmarna.
Överfall på tillfälliga besökare och en massa andra hyss.
Hm, kommer att tänka på en annan art då detta inträffar ungefär mellan tolv och femton år.
Vem f...n vill ha en flygande tonåring hemma med en näbb som kan knäcka hasselnötter!
Nä, återgår till att kolla efter fyrbenta omplaceringar, dom har jag i alla fall 35 års erfarenhet av att hantera när hyssen sätter in, för det gör dom.
”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren
Sköldpaddor blir också väldigt gamla. Överfallsrisken är också minimal.
En tidigare arbetskompis hade en större papegoja som reskamrat. Det fanns en metallstång upphängd i de remmar som var handtag på den tiden och satt vid Bstolpen på var sida i bilen. På den stången satt gojan när bilen körde. Om Lasse som kompisen hette lyckades köra om någon så sa gojan "tack ska du ha, det gjorde du bra". Det är sant jag hörde det själv vid ett tillfälle. Så lite kul kan det kanske vara med en goja.
Bor man på hotell är man gäst.
Bor man i husbil är man hemma.
Jag har en undulat, blir inte så läskigt när de kommer i puberteten. Trevligt sällskap dessutom. Vi har precis köpt vår husbil så hon har varit med i husvagnen bara. Men det var inga problem, hon trivdes bra med det. Jag har ringt Jordbruksverket för att höra om hon får följa med till Italien och det blev klartecken. 5 smådjur som är uppfödda i fångenskap får man ta med. Papegojor kan vara lite revirhävdande, men har du funderat på nymfparakit? Tror de är snällare.
Jag Googlade en hel del på pippin och insåg samma sak. Just i skarven mellan unge och vuxen kan en större Pippi tydligen vara otroligt jobbig.
Det blev en voffe till istället. Även dom har ju sin slyngelålder men det kan jag i alla fall hantera efter 40 år med hund.
jag hade en kakadua modell big.
men när jag skaffa en sambo tyckte gojjan inte om det.
en da när ja va på jobbet å hon va ensam hemma så trängde gojjan in henne i ett hörn i köket,
åt upp lister runt fönster å köks lampan åkte med å tapeter hängde...
va bara att välja gojjan eller nya sambon å jag ångrar än i dag att ja sålde gojjan.
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se