1

Jag tänker som G.G. i tvåfiliga cirkulationsplatser, visa (blinka vänster) och välj körfält i god tid om du ska svänga till vänster (men det finns ju inga vänstersvängar i cirkulationsplatser enligt nuvarande skrivningar), på så sätt kan inkommande rondellkörare förbereda sig och smyga ut i cirkulationsplatsen samtidigt som du passerar förbi. Höj hastighetsbegränsningen i cirkulationsplatser till 90 km/t, då slipper vi omkörningar på höger sida och onödiga plåtskador, eller??!!/Per
Man byggde om Gårdstångarondellen på E22 till enkelfil för att få plats till en busshållplats.
Nu får man bygga om den igen för det visade sig att köerna från motorvägen in i rondellen blev så långa att det hindrade trafiken på motorvägen och var direkt trafikfarligt.
Detta då för att man bromsade flödet i rondellen.
Förstår inte; varför ska han BAKOM se var du ska åka?
Var står det; "Det finns inget krav på att
ge tecken vid infart eftersom
det endast finns ett val av
körriktning." ???
Däremot så kan man inte svänga vänster, en rondell räknas som en egen rak väg, och sålunda inte blinka vänster!
Hej Jojje, och God Fortsättning! Tyvärr, jag håller inte med dig hur gärna jag än vill!Reglerna som finns tycker jag är kristallklara: När du ska lämna rondellen, eller byta fil, ger du tecken. Annars inte. Den som alltså inte ger tecken för att lämna rondellen, tänker fortsätta i rondellen.
Rondeller rondeller ja se de e mitt liv de´ skämtsamt sagt, min son går just nu i körskola och jag tog upp den har saken med trafikläraren eftersom min andra son som tog körkort för 5 år sedan lärde sig att man bara ger signal när man lämnar rondellen, svaret är enligt regelboken SKA man ge signal vid utfart men man FÅR visa in i rondell vid vänstersväng för att visa medtrafikanter vart man är på väg. I en vanlig liten rondell med ett körfält kan det tyckas onödigt med signal till vänster men kör gärna i ex rondellen i Brommaplan Stockholm där det är flera avfarter och dubbla körfält! Man är tacksam som trafikant vid alla blinkning kan jag säga för det är tät trafik och stress och ska man hitta lucka utan olycka så ger signaler tecken att man kan gå in. Men att alltid använda blinkers vid filbyte är viktigt oavsett rondeller och det slarvas det med ordentligt ibland vilket är ett större problem tycker jag, bra att man får ha olika åsikter det blir man rikare på.
Det står i bestämmelserna att tecken skall ges tydligt (inte kunna leda till missförstånd), i god tid och upp höra efter. Ibland får man använda tecken för att kommunicera med andra trafikanter i tveksamma situationer. Det står ingenstans att det är förbjudet att ge vänstertecken vid infart. Tecken skall ges vid utfart och vid körfältsbyte.
Åke
Håller helt med dig Bo.
I en rondell blinkar man endast för att upplysa fordon som ska in i rondellen ej för de som är bakom, tyvärr har detta vänsterblinkade ställt till problem, tex Fransmän blinkar vänster även när de skall rakt igenom en rondell och har då vi Svenskar blivit inlärda att när man blinkar vänster så tar man tredje avfarten och som bakomvarande bil tar man då gärna höger körfält om man ska ta andra avfarten men upptäcker då att denna Fransman inte alls skulle "till vänster" utan rakt fram. Man ser detta nästan dagligen här nere i Portugal, så min uppmaning är att sluta blinka vänster innan rodell efetersom det förvillar mer än det det hjälper.
Det smidigaste sättet att köra i rondell om det är tvåfiligt och man skall till vänster är att ligga i höger fil hela svängen !
man slipper då korsa byta fil som kan vara lita problematiskt vid hög trafikintensitet !
Har testat det i sommar både i Sverige och Tyskland och det funkar bra !
Har alltid betraktat det som en fyrvägskorsning ,ska jag till höger blinkar jag , ska jag rakt fram blinkar jag när jag kör ut ur rondellen, och ska ja till vänster placerar jag mig till vänster och blinkar till vänster sen byter man körfältet precis efter körfältet ”rakt fram” och blinkar höger
Har praktiserat det under mina 41 år som yrkeschaufför ,i Sverige och på kontinenten har funkat alltid ,men det är ju klart kommer 40 ton och blinkar så passar man sig nog.
Det finns tydligen en EU regel och den följer Tyskland men inte Sverige. Alltså bara blinka vid köra ur rondellen. Vet inte vilket som är bäst....
I Spanien och Portugal är det ofta fler filer i rondellerna än på tillfartsvägarna. Där I rondellen (!) kör personbilarna om oss husbilar!!!! Så jag håller extra uppsikt i backspegeln. Oj oj
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se