Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Knaus "baby-husbil"

Husbilskompis Rolf Molins avatar
    Stad/Ort
    Gullspång

1 Ej tillåtet!

Tummen upp Knaus "baby-husbil"

Vi har en Knaus C-liner 550Q. Det är Knaus minsta helintegrerade husbil, 5,85 m lång. En ovanlig bil i Sverige. Förmodligen bara 4 st inreggade i landet. Det är en strikt 2-personersbil. Har stort pentry med hällspis (ingen öppen låga). Duschkabin och vacumtoa. Tvärställd dubbelsäng bak med stort lastutrymme under sängen. Bekväm förarmiljö med bl. a. Luftfjädrade stolar och Luftkonditionering i förardel och bodel. Den är mycket lättkörd och platsar i en vanlig parkeringsruta. Den perfekta bilen för Marie och mig.
    Rolf i Gullspång.

0 Ej tillåtet!

Sv: Knaus "baby-husbil"

Jag har ju varit inne i den så jag kan bara hålla med.
    Kommer ihåg "lämmeltåget" på Skutesjön.
    Alla var nyfikna på den här "minstingen" som var så stor inuti.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis Lars Erik Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Härligt! Har du möjlighet att lägga in några bilder. Lite nyfiken blev man ju.

Stad/Ort
    Gullspång

2 Ej tillåtet!

Ska försöka lägga in några bilder i nästa vecka. Det blir mitt första försök med bilder. Pass dig Gomer. Jag kanske måste störa dig för att lyckas!!!!!

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Lars Erik Jonsson Visa inlägg
    Härligt! Har du möjlighet att lägga in några bilder. Lite nyfiken blev man ju.
    Googla på "knaus c-liner 550q" så får du se massor av bilder på bilen ifråga ! / hälsn/Peter

Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Peter Höglund Visa inlägg
    Googla på "knaus c-liner 550q" så får du se massor av bilder på bilen ifråga ! / hälsn/Peter
    Man bugar och tackar!

Stad/Ort
    Gullspång

0 Ej tillåtet!

OK Peter. Tack för hänvisningen. Då behöver jag inte lägga in egna bilder
    Rolf i Gullspång.

3 Ej tillåtet!

Jag håller inte med om att du ska skippa bilderna, jag googlade exakt det som föreslogs och fick nästan ingen träff som visar inrednignen och en hel del som visade andra bilar.
    En länk till en sökträff med info kan vara värdefullt men skippar vi bilderna här så kan hela forumet bytas ut mot att folk googlar på en gång.
    Ge mig bilder, jag har nu sett paketet med presentpapper nu vill jag se innehållet tack.

Stad/Ort
    Gullspång

0 Ej tillåtet!

Jag har förstått och ska försöka fixa till det när jag kommer hem på måndag eller tisdag.
    Rolf I Gullspång

Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Exteriört en väldigt fin bil, tycker jag. Det blir fina proportioner utan det långa överhänget, som de flesta husbilar har.

Stad/Ort
    Gullspång

3 Ej tillåtet!

Här kommer några bilder på "Knaus-babyn".
    Enligt historik, som jag har fått fram om modellen, så visades den första gången på mässa I Tyskland 2006. Den ska ha varit tänkt som en bil för resande yrkesgrupper, som säljare och dylikt. Alltså ett alternativ till trista hotellrum. Men den sägs ha blivit lite för dyr för att bli riktigt populär. Det ska ha byggts relativt få bilar av modellen. DSC_1232.jpgDSC_1222.jpgDSC_1225.jpg

Stad/Ort
    Sölvesborg

0 Ej tillåtet!

Ser fantastiskt fin ut, och större bil behöver man egentligen inte om man bara är två personer.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Svenljunga

0 Ej tillåtet!

Inredningen ser annorlunda ut än vad jag såg när jag googlade på bilen. Bra att du la upp bilder.

Är det en dieselkokhäll i bilen? Vad är det för kylskåp i bilen, absorption eller kompressor?
    Senast redigerat av Per Hanson den 2016-12-03 klockan 12:53.

Stad/Ort
    Gullspång

1 Ej tillåtet!

Tyvärr så är det en gasolhäll. Kylskåpet är ett absorptionskåp. Kommer att bytas till kompressor inom snar framtid. Värmen, nu Truma, kommer framöver att bli dieseldriven och mer effektiv. Tanken är att bara ha spishällen på gasol.

1 Ej tillåtet!

Ser ut som en rymlig liten bil jag har också funderat på om min nästa bil skall bli en kort helintegrerad eller om jag skall fortsätta åka plåtis. Jag har haft 2 olika plåtisar byggda på samma 5,5 m x 2 m FIAT skåp men letar efter andra alternativ också.

I min första hade jag ett 50 l kompressorskåp en solpanel på 130 W som klarade att driva kylen när solen var framme, gasolvärme gasolspis och 2 st 11 kg gastuber.

I nuvarande bil har jag absorbsionskåp på 109 l dieselvärme och en gastub på 10 kg som jag fyller med LPG GPL och gasspis samt 100 W solpanel.

Det går inte att säga vad som är bäst allt beror på hur man använder bilen och var man åker.

Om jag börjar med kylarna så är det enkelt att konstatera att kompressorskåpet drog minst ström max 4 amp men bara ca 1 amp i snitt vilket gjorde att jag klarade 3 dygn utan sol men när solen lyste klarade jag mig hur länge som helst men när batterierna var slut och solen i moln är det bara motorn eller elstolpe som räddar batterierna. Absorsionsskåpet i nya bilen drar max 10 amp så det går bara korta stunder eller under färd på 12V så man blir beroende av gasol, därför skaffade jag en Alugasflaska eftersom jag bara har plats för en flaska.

Fördelen med dieselvärmen är att man i praktiken alltid har gott om bränsle och slipper nattliga byten av gasoltuber. Nackdelen är att den låter lite mer eftersom den behöver en bränslepump som "tickar" ( det är en membranpump ) när den värmer och att den luktar diesel utanför bilen när den tänder upp under ca 30 sekunder, när den tänt känns ingen lukt.

Vad som är bäst beror på hur man använder bilen, för mig som åker mycket och långt och aldrig stannar mer än två nätter på samma ställe utom på besök i sverige några veckor höst och vår men då har jag tillgång till 220V där jag stannar och dessutom bor i norra Italien skulle det bästa valet nog vara dieselvärme och kompressorskåp och en Alugasflaska till spisen då skulle jag bli nästan helt oberoende av el och gasen skulle räcka i säkert två år per fyllning.

Skulle jag däremot åka mycket vintertid i Sverige skulle nog ett absorsionsskåp vara ett bättre val för att inte bli för beroende av för lågt stående sol som inte ger tillräckligt för att driva kylen. I Italien gav den tillräckligt även på vintern (2 amp i januari ca 8 timmar ) för att klara 3-5 dygn utan el men inte mer.

Men som sagt tror jag inte det finns något bästa val för alla det är väldigt individuellt hur man väljer att driva kyl värme och spis det beror på hur och var man åker.
    bloggar om Italien på
    www.giazza.se

0 Ej tillåtet!

Finns dom nu i 2016?Hittar bara äldre modeller på nätet.

Stad/Ort
    Gullspång

0 Ej tillåtet!

Enligt den info jag har, så byggs inga bilar mer av modellen. Det blev tydligen bara några få tillverkade. Priset blev väl för högt på ny bil. Knaus utrustade den med mycket "bling- bling" som naturligtvis kostade pengar. Som exempel har den elmanövrerade isolergardiner i förarutrymmet. Elmanövrerade takluckor. Justerbara och luftfjädrade konstläderstolar. Inderekta mysbelysningar i Duschkabin och sovutrymme.17-tums aluminiumfälgar och en del andra kostbara icke nödvändiga detaljer.
    Rolf I Gullspång

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar