Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Internet med kabel, kan man fixa det i husbil?

0 Ej tillåtet!

Fråga Internet med kabel, kan man fixa det i husbil?

Jag har lite problem med trådlösa uppkopplingar och har en väldigt begränsad tid som jag kan sitta med en trådlöst ansluten dator/mobil alldeles intill mig utan att få huvudvärk.
    Har därför börjat fundera på om det finns något sätt att fånga upp internetsignalerna utanför bilen, till exempel på taket, och sedan dra en kabel därifrån och ner till datorn inne i bilen. Det skulle ju i alla fall ge mig ett par meters distans till router/antenn. Men finns det såna för utomhusbruk?

Skulle vara väldigt tacksam för råd och tips i denna fråga.
    Med rätt träning kan nästan alla människor bli en hunds bästa vän ;-)

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Sv: Internet med kabel, kan man fixa det i husbil?

Det finns externa antenner att köpa, du sätter den t.ex på taket och drar ner kabeln till routern eller modemet som du använder. Är det WiFi eller 4G du använder för internet?
    Kommer huvudvärken även om du inte tittar på skärmen? Den vanligaste orsaken till huvudvärk är dålig skärm.

1 Ej tillåtet!

Svaret är otvetydigt JA

T.ex Huawei har routrar som går på 12V, kan alltså anslutas till bilen elsystem och skall enligt ÅF klara de skillnader som kan uppstå i nätet på en husbil.
    Dom har dubbla externa antenningångar. Du monterar en yttre antenn på taket. Drar ner en sladd till routern.
    På baksidan på routern har du tre nätverksuttag. Från ett av dom drar du en kabel till datorn.
    Vil du kan du sedan stänga av det trådlösa nätverket helt via routerns inställningar.

En olåst router enligt ovanstående kostar ca. 2500:- Väljer du en som är knuten till en specifik internetleverantör kan du komma undan mycket billigare.
    Du kan få bra hjälp och handla med rabatt hos Loh Electronics som är rabattpartner till Husbilskompisar.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Tack ska ni ha! Då har jag lite att forska vidare i.
    Jag vet ärlig talat inte vad skillnaden är mellan wifi och 4G. Om jag kopplar upp mobilen står det ju 4G där, men den använder jag i princip aldrig på internet annat än till Swish och liknande. För min del spelar det ingen större roll om det går lite trögt och långsamt. Jag streamar aldrig varken filmer eller musik, mest vill jag kunna lägga upp bilder och ha kontakt med omvärlden typ :-)

Och nej, dålig skärm har jag definitivt inte. Tvärtom. Jag kan sitta vid samma dator trådlöst, börja få känningar och pluggar in mig på kabel så försvinner symptomen. Så det är definitivt trådlös uppkoppling som är mitt problem.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Lösningen är lite annorlunda beroende på om det är WiFi (campingplatsens nät) eller 4G (Telia, Telenors, eller t.ex. Tele2:s nät), för att kunna rekommendera en antenn måste du berätta vilken. En lösning som klarar båda blir både dyrare och mer komplicerad att installera.

Är det t.ex. 4G du använder, och har en dångel med externt antennuttag behöver du bara en antenn för den, att dra ut på taket, inga extra inkopplingar mot 12V eller dylikt. Är det WiFi du använder mest, så finns det dånglar för det med, också med extern antenn, dessa kostar några hundralappar inkl antenn, och kräver bara en installation i datorn, inga extra fast monterade enheter.

0 Ej tillåtet!

Aha, tack!!
    Nej då blir det inte mycket WiFi för min del, campingplatser är inte riktigt min grej och inte att åka runt och leta "öppna hotspottar" heller :-)
    Så det får nog bli någon lösning från nåt fast nät då.
    Dångel med antenningång har jag aldrig sett, visste inte att det fanns. Har bara, till nöds korta stunder, använt sån trådlös "sticka" som ser ut ungefär som ett större USB-minne. Men det har varit på kortare resor, nu planerar jag för en mer permanent lösning. Dock ej permanent ståplats utan rörlig, framför allt inom norden.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Kjell&Co säljer t.ex. en Huawei-sticka som du kan plugga in extern antenn i:
    Bifogade bilder Bifogade bilder

1 Ej tillåtet!

En bild kan kanske förklara.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Fast den här lösningen verkar ju skapa en trådlös miljö även inne i bilen, eller fattar jag fel då?

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    En bild kan kanske förklara.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Gomer menar att du skall stänga av wifin i routern och använda en nätverkskabel till datorn. Jag menar att det är att gå över ån efter internet då man lika gärna kan stoppa antennkabeln direkt i dångeln.
    Om du hade haft mer än en dator, eller t.ex. velat kunna använda campingens wifi via extern antenn, då hade det varit en annan femma.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Kan tillägga att jag under några dagar när villans fiberförbindelse var avstängd hade en liknande fast ännu mer komplicerad uppsättning - mobilen hämtade internet via 4G och delade det via Wifi till en router, som satt ihop med nätverkskabel till en andra router, som hushållets andra datorer, läsplattor och skrivare var kopplade till, ömsom via kabel och WiFi. På så sätt hölls internetkopplingen via 4G uppe kontinuerligt, och jag behövde inte konfigurera om alla enheter i huset.

0 Ej tillåtet!

Aha tack för förklaringen! Då förstår jag. Nej jag har bara en dator, sen får det vara bra :-)
    Så hur det funkade i villan där är ren överkurs för mig ;-)

Angående antenn, är det något särskilt man ska tänka på för att få så bra mottagning som möjligt ute på taket?
    Tack så jättemycket för råd och tips!

Citat Ursprungligen postat av Tor Fransson Visa inlägg
    Gomer menar att du skall stänga av wifin i routern och använda en nätverkskabel till datorn. Jag menar att det är att gå över ån efter internet då man lika gärna kan stoppa antennkabeln direkt i dångeln.
    Om du hade haft mer än en dator, eller t.ex. velat kunna använda campingens wifi via extern antenn, då hade det varit en annan femma.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Med en antenn på taket istället för inuti bilen eller i mobilen kommer du få bättre mottagning i nästan alla lägen, oavsett hur du gör.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar