Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Symboler på kontrollpanelen

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Västra Frölunda

0 Ej tillåtet!

Fråga Symboler på kontrollpanelen

Hej!

Har just köpt en Pilote, årsmodell 1990 och har lite frågor om kontrollpanelen.

Säkringarna har jag hyfsad koll på, men det finns ett flertal symboler som jag inte listat ut ännu.
    Kan någon kunnig forumist hjälpa mig med detta?

1-4: Symboler, främst vid 220v-delen.
    5: Små momentana knappar, också dessa vid 220v-delen.

Tacksam för hjälp!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Falun

0 Ej tillåtet!

Sv: Symboler på kontrollpanelen

Hejsan
    Har du bilen kvar och fick du svar på dina frågor?
    Har en exakt samma panel och jag tror det är såhär:
    5) Återställning/automatsäkring för respektive utrustning (12v/230v/kylskåp)
    4) Kylskåp som endast får 12v matning när bilen går (via generatorn)

Om du fått svaren så kan du kanske förmedla dom till mig då jag inte är helt säker på detta ovanstående

1 Ej tillåtet!

Sv: Symboler på kontrollpanelen

Snöflingan är förstås nedfällning av snöplogen. Eller för att slå på antisladdsystemet vid snöig väg.
    Symbolen vid 1 är konstig, kan vara en transformator eller omformare, 12 V till Volt...... Kanske 5 Volt till USB uttagen.
    Symbolen vid 2, verkar vara en varning för blindskola..... Förr fanns ju personsökarsystem på kontor med lampor som liknar denna.

Ja visst är jag lite ironisk och skojar lite.
    Men verkligheten är att symbolik verkar ha spårat ut total numera.
    I min bil är strömbrytaren till dricksvattenpumpen symboliserad med en konstig krumelur. Vi närmare koll verkar den föreställa en gårdspump, en sån där med hävstång som man pumpar upp vatten med i en hink.
    Vem har nuförtiden en aning om vad en sådan är för något. Få har ens sett en gårdspump.
    Dessutom är pumpen elektrisk 12 V 5 A.
    Såg en av trafikverkets varningsskyltar häromdagen, då jag varit med en tid såg jag att skylten föreställer ett ånglok med öppen förarhytt.
    Vem, född efter 1960 har sett ett sådant????

Handboken då, till bilen??? Borta förstås, alla handböcker till alla varor man köper, mobil, diskmaskin, bil, TV etc. är det första som försvinner.
    Det andra som försvinner är sladden, laddaren och ev mikrofon.
    Och vem läser en användarhandbok?

I vissa fall kan man Googla och finna en handbok till den produkt man har.
    Kanske finns någon typskylt med nummer och namn på din panel, som ofta kallas "Board Control" eller något annat häftigt ord.
    För nog finns det ett värde i att veta hur saker funkar.

Roy

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar