1

Tjena!
jag är ny här på forumet och tänkte börja direkt med att besvära er med en klurig fråga.
Det är så att jag länge har gått i tankar om att köpa en skåpbil/arbetsbil för att bygga om helt till en camper att bo permanent i.
Jag är ingen bilkille alls utan mer en naturmänniska som söker möjligheten att undslippa stressen i dagens samhälle. Detta gör den här grejen lite mer spännande.
till frågorna... Vad är det jag bör kolla när jag köper en skåpbil? Milantal, rost, lastvikt och dylikt.
Kollat på timtals av youtube-klipp från människor som bygger om skåpbilar så har väl iaf lite koll på svårigheterna.
Men ALLA tips och även farhågor är välkomna! Problem är ju till för att lösas.
mvh Pontus
Många väljer att bygga på Mercedes Sprinter.
Jag skulle nog oxå göra det valet. Bakhjulsdriven och kamkedja.
När det gäller skick är det väl lika för alla transportbilar eller bilar över huvud taget.
Krypa, knacka, rycka å slita. Allt hänger väl på var bilen gått.
Här i Dalarna vet jag många Sprinter som rullat både 40-50 000 mil.
Men över 20 000 är väl dumt att köpa om du skall lägga så mycket jobb på den.
Skall du bo i den permanent skulle jag nog leta efter största skåpet, blir rätt trångt annars.
Skall bli kul att följa projektet eftersom jag själv tänkt i dom banorna.
Du skriver att du inte är någon bilkille, tänk då på att skaffa dig lite kunskap om 12V och hur det funkar om du skall dra elen själv.
Välja fel kabelareor och säkra upp på fel sätt kan bli en dyr historia.
Lycka till!
”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren
Hej Gomer.
Tack för svar!
Okej, jag antar att det är vad dom har haft i lasten som kan bestämma hur de mår i kaross och axlar?
Hur kommer det sig att sprinter är den mest populära?
Jag har kikat på några L2h2 och visst håller jag med dig om storleken men vet visst finns det en mellanvariant, L3?
Har väl egentligen siktat på någonstans mellan 15-19k på milen. Vad tror du om det?
Jag har en kamrat som är elektriker så har väl isåfall tänkt sätta honom i arbete för jag är tyvärr inte alls bevandrad inom ellära :/
Jag har tänkt väldigt mycket på gasolfrågan och ska villigt erkänna att gasolen skrämmer mig lite men den känns svår att klara sig utan.
Även så sitter jag och tänker på hur man bäst isolerar skåpet.
När det gäller isolering finns det ett antal klipp på Youtube. Har inga länkar nu men vet att jag såg ett antal när jag letade mest aktivt.
Jag har en tanke runt placering av all teknik.
Varför inte ta utrymmet längst bak och samla allt där. Händer något har du en lättmekad plats där allt finns på samma ställe.
Ska du bo året runt är det dessutom ett utmärkt ställe att placera även grå- och färskvattentankarna.
Det går att klara sig utan gasol men det kan bli lite besvärligt vintertid då solpaneler ger i stort sett noll.
Dagens kompressorkylar går väldigt snålt men kommer inte i närheten av gasolskåp men funkar.
Sedan kan du lösa värmen med vattenburen dieselvärmare och köket med dieselhäll, finns från Wallas.
När det gäller beteckningarna på Sprintern har jag ingen koll, däremot verkar miltalet rimligt.
Fördelen som jag skrev tidigare, enligt mitt tycke, är bakhjulsdriften och kamkedja.
Kamkedja innebär att du inte behöver tänka på kamremsbyte.
Tycker att du noga skall ta dig en funderare innan du ger dig på ett bygge av den här digniteten.
Vill inte på något sätt avråda men bygga en husbil från grunden kräver en hel del kunnande runt snickeri.
Dessutom inte minst en verktygslåda som inte går av för hackor.
Till det kommer ett vettigt utrymme att jobba i.
Jag har pysslat med ett betydligt mindre projekt under ett par år, renoverat och byggt om en camper så en del erfarenhet har jag.
Hade aldrig fixat det utan att ha en rejäl verkstad.
Sedan är det kostnaderna, det drar iväg ganska snabbt. Speciellt om du köper nya prylar.
Om jag får gissa så tror jag att ditt projekt landar mellan 150 och 200 000:-
Givetvis går det att bygga billigare om du letar begagnade prylar och återanvänder material men då går mycket tid åt att leta och hämta prylar.
Räkna med minst ett år i byggtid om du inte skall jobba heltid.
Reimo.se en tysk leverantör har en bra sida för byggare. Där kan du se lite var prylarna landar.
Jag lovar det bygger på snabbt med kostnader.
Lycka till, följer som sagt projektet.
”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren
Hej!
Ja det drar nog garanterat iväg, jag har väl åtminstone tänkt återanvända en hel del grejer och kanske inte använda de mest exklusiva materialen.
Däremot så vore jag ju grymt lättad om kag slipper gasol.
Jag har iaf någonstans att vara men hur det är med verkstaden vet jag inte. Däremot har jag nog en rätt hjälpsam familjemedlem som är pensionerad. Kanske får be snällt där.
Men som sagt, jag lär nog planera en hel del innan jag hoppar huvudstupa in i detta.
Tack för alla svar i alla fall.
Det hade varit en dröm att våga och kunna genomföra detta.
Ny här! Jag har just köpt en Citroen Nemo, som jag ska fixa om till husbil - en mycket, mycket liten husbiloch har också funderingar kring detta med gasol. Eller inte gasol. Och värme. Dieselvärmare?? Tittat timvis på youtube-klipp. haft båt tidifare, och hade då ett Origo spritkök, och funderar på detsamma nu.
Jag köpte mig en Sprinter förra året som jag håller på att bygga om till en camper.
Nåt du kanske borde tänka på ifall du ska ner i Europa mycket är storleken. Jag skaffade mellanvarianten, strax under 3m hög och 5m lång.
Längre eller högre än så, så kostar det väldigt mycket mer i färje- och broavgifter.
/Robert
Livet blir ju enklare utan en fast gasolinstallation. Till matlagning och kaffekok kan du ju använda gasolkök med engångsflaskor som finns på t.ex biltema.
En liten dieselvärmare räcker långt i en så pass liten bil som du har. Tänk dock på elförbrukningen och försök att få in ett större batteri eller ytterligare ett.
En annan fundering: har som sagt tittat igenom hundratals filmer på youtube om hur man inreder - men ingenstans framgår det hur man på bästa sätt fäster inredningen så den håller sig på plats. Ser ut som om dom bara sätter dit kök osv, men det måste ju fästas?! I golvet? I väggen?
Det är synnerligen lämpligt att fästa inredningen annars kan det bli oönskade bieffekter vid häftiga inbromsningar och undanmanövrar.
Nu vet jag inte om du har någon bil redan eller funderar på någon speciell modell.
Generellt så har t.ex. en skåpbil profiler i väggarna för att styva upp karossen, annars skulle det bli en ganska fladdrig historia. Man kan jämföra med spanten i en roddbåt av trä. Är bilen redan klädd med väggskivor sitter de i dessa profiler, då fäster man sin inredning i väggskivorna. Beroende på material i befintliga väggskivor väljer man lämpliga fästelement som finns i bygghandeln.
I golvet ligger oftast någon form av skivor så är är det bara att skruva på. Tyngre inredningdetaljer kan kräva att man borrar genomgående hål och använder skruv och mutter. Det spelar ju inte någon roll att det b lir någon skruv som sticker ut på undersidan av bilen.
Viktigt i så fall är att man noga kollar vad som är på undersidan där man borrar hål. Detta för att undvika mindre glada överraskningar.
Jag köpte en helt ny Peugeot Boxer 17m3 -18 dvs L4H3 som jag byggde om för snabba resor ner i europa.
Garage bak under sängen 1,08 högt för MTB och vi har gott om plats och sitta o se film ovanpå.
Valde en bil som hade allt man vill ha som Maxi chassi,största motorn mm
Byggde allt i lättviktsmaterial,vikten hamnade på ca 2900kg.
Mesta tiden gick åt att isolera..gick väl åt en hel rulle vintermatta och 68 sprayburkar 3M90.
Drar iväg i kostnader,men då har vi det mesta i den.
tex Ramfönster,webasto dual top 8 +vattenburen golvvärme,ac golvmonterad,kompressorkyl,2st maxxfan fläktar,solcell,justerbara stolar bak mm.
Inga håltagningar på utsidan,toan går på slide-in i garaget så man får rymlig toautrymme,elintag under bilen (defa),elektrisk fjärrtömning av tankar mm.
Sitter spoilers vid alla takluckor samt framrutor för o slippa vindbrus på Autobahn mm.
Det som strulat under resans gång är alla levtider.
Åkte med den förra sommaren,lät den stå inne i vinter och vila men plockar ut o gör den helt klar nu innan säsongen.
Stolsystemet limmas direkt på golvet och är krockprovat.
Inredningen ,typ som kök och så har jag bultat med stora förstärkningar undertill.
Innan jag monterade isoleringen på väggarna (3 lager vintermatta) så satte jag butymskivor på plåten för ljudisolering.
Golvet är 2 lager vintermatta samt 40mm xps med infrästa golvvärmeslingor och plåtar.
Taket är 2 lager vintermatta samt innertak 18mm xps sandwichskiva.
Alla förstärkningar runt fönster och takluckor är av ett speciellt oorganiskt material som jag glömt namnet på,men för att slippa ha trä direkt mot plåten.
Bilen håller värmen borta på ett helt annat sätt än de övriga plåtisar jag haft kan jag meddela
Bygger ni på Sprinter tänk på att den är smalare och dom största väger för mkt redan tom.
Hejsan!
Jag funderar på att köpa en Berlingo L2 och göra den till en minicamper i all enkelhet. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Är det något speciellt jag behöver tänka på? Fördelar och nackdelar... Jag har aldrig tidigare haft en dieselbil, men tycker mig minnas att jag hört att dieselbilar/motorer har en lång livslängd... Ja, det finns en del att fundera på därför vore jag glad att hitta någon på detta forum att bolla lite med.
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se