Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: TV i Tyskland

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

TV i Tyskland

Hej.

I Tyskland använder man DVB-T2-mottagare för markbundna sändningar. Finns det någon som har erfarenhet av marksänd tysk tv? Behöver jag något kort i en tysk box för att kunna se på tv?

Tacksam om någon kan dela med sig av kunskap när det gäller tysk marksänd tv.

// Jens

0 Ej tillåtet!

Sv: TV i Tyskland

Dom pratar tyska på alla kanaler där när jag bott på hotell, JR ewing, clint eastwood, alla pratar tyska så det va bara stänga av :-)

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Skogstorp

2 Ej tillåtet!

Härom året gick tyskarna över till DVB-T2 men med en nyare videocodec än vi använder oss av i Sverige.
    I Sverige är utsändningen enligt codec H264 medan tyskarna har valt en nyare variant som bättre klarar full HD.

Du måste förvissa dig om att din mottagare klara codec H265/HEVC.

Då kan du se de stora fria kanalerna. Sedan har de också betalkanaler man kan abonnera på. Här kan du läsa mer om detta https://www.freenet.tv/

2 Ej tillåtet!

Har en LTC-tv med inbyggd digitalbox som jag införskaffade förra sommaren.
    Fungerar utmärkt i Tyskland. Något kort behövs ej.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Tack Anders!

Det var just detta jag behövde veta.

Jag läste mig till att 2017 ändrade tyskarna till DVB-T2. Vid kanalsökning dyker det upp många HD-kanaler men ingen bild. Nu förstår jag att jag behöver en box.

// Jens
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2019-11-25 klockan 21:26.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vadstena

0 Ej tillåtet!

Det är ganska många moderna teve apparater som har DVB-T2 och då går det bra att titta på dom fria Tyska kanalerna.
    Många har gjort misstaget att köpa teve på rea men som då inte har DVB-T2 !

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Min tv har DVB-T2 decoder men på grund av att de i Tyskland har en nyare videocodec (läs Anders inlägg) så kan jag inte få någon bild. Min tv är från 2015. Torgny har en nyare tv med den tyska videocodec. Då funkar det.

Det finns två vägar att gå. Antingen köper jag en tv som har nyare videocodec eller så måste jag köpa en box som har tysk standard på videocodec. Det tredje alternativet är att streama så länge gegabyten räcker.

Min avsikt är inte att titta på tyska filmer utan se nyheter och väder. En väderkarta är begriplig även med en tysk metrolog.

//Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar