Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Besiktning och service av fasta gasoltankar (LPG)

0 Ej tillåtet!

Besiktning och service av fasta gasoltankar (LPG)

Hej,
    Någon som vet vart man kan få fasta gasoltankar och gasolinstallationerna besiktigade och eventuellt servade?

Jag har en större husbil som är utrustad med en 110L LPG tank som driver min Kyl, Varmvattenberedare, värmare samt spis.
    Har kollat med Bilbesiktningen men dom kunde inte hjälpa mig.

Någon som har någon erfarenhet av detta, Jag befinner mig för tillfället i Malmö trakten men bor i husbilen så kan tänka mig att åka en bit om någon kan tipsa om något bra företag.

Tacksam för hjälpen.

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Sv: Besiktning och service av fasta gasoltankar (LPG)

Det är som du nog vet inte krav vid besiktningen längre att fasta tankar skall vara trycktestade.
    Jag har också en fast gasoltank vår gamla Winnebago, Senast jag fick den trycktestad var det Bil och kyltjänst i Karlstad som gjorde det.
    Tommy där är ackrediterad av SWEDAC så intyget man får är värt mer än pappret det är skrivet på.
    Proceduren är ganska omständlig eftersom tanken måste avlägsnas från bilen och tas in på verkstaden där den provtrycks med vatten.
    Mitt förslag är följande: Byt säkerhetsventilen som sitter på gasoltanken. Låt någon husvagnsverkstad med gasolkunskap titta över din anläggning och installera en läckageindikator (om du inte har någon) samt instruera dig hur du gör egenkontroll. Har du problem att hitta en passande säkerhetsventil så har säkert American Motorhomes i Söderköping sådana.
    Mvh
    Nisse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Grängesberg

0 Ej tillåtet!

Kolla med Höllvikens Gasol 0705-423464

MVH Mauno

0 Ej tillåtet!

Jag har fått installerat en gas tank på min plåtis av Bilservice i Kylinge, kunniga inom gasol installationer.
    Det ligger i närheten av Pukavik i Blekinge.

Mvh Åke Hammarbäck

0 Ej tillåtet!

Hej och tack för svaret.
    Låter omständigt att ta ner tanken och få den frovtrykt men det kanske får bli det vid något tillfälle om jag inte httar någon annan lösning. Det blir lite extra omständigt för oss som bor i bilen på heltid.
    Jag har två gas varnare så är check på den fronten.
    Tänker kolla med inspecta kanske dom kan kolla tanken vet att dom gör kontroller på compressortankar.
    Sen ska jag försöka få slangar och säkerhetsventil bytt när jag nästa gång (vilket kommer vara snart) jag servar bilen.

MVh // Henrik

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar