Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Knapp för gasoldrift på kylskåp?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Söderhamn

0 Ej tillåtet!

Knapp för gasoldrift på kylskåp?

Kan någon tipsa mig var jag knäpper på gasoldriften till kylskåpet?Det finns symboler för 220 v, batteri samt gasoldrift på höger sida och på vänster sida finns två stora knappar samt ett vred. De två knapparna sitter ihop och kan bara klickas på tillsammans. Det finns inga symboler på dem. Kopplar jag in 230 v lyser elsymbolen men det blir ingen kyla fast jag har vredet på max. På batteridrift lyser symbolen inte alls och det blir ingen kyla. Gasoldriften begriper jag mig inte på som sagt. Kan någon bistå mig med tips?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Sv: Knapp för gasoldrift på kylskåp?

Hej.

Du har ett AES-kylskåp (Automatiskt Energival-System) vilket innebär att kylskåpet själv väljer lämplig energikälla. 12V, 230V eller gasol. Kylskåpet kan med all sannolikhet också manuellt ställas in för att antingen köras på gasol eller 230V. Hur det görs på ditt kylskåp vet jag inte men eftersom AES-lampan lyser borde den växla till gasol om du drar ut 230V sladden.

Det tar många timmar att få kyla på 230V om kylskåpet har rumstempereratur. Gasolen går fortare. 12V aktiveras när du startar motorn och brukar vara kvar ca 10-15 minuter efter att motorn stängt av. Detta för att gasoldriften inte ska starta om du stannat för att tanka.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Söderhamn

0 Ej tillåtet!

Hej.

Ok, tack. Då känner jag att det klarnar en hel del. Något knas är det. Jag har haft kylskåpet på 230V i två dygn och med vredet på 7=max men det blir ingen kyla. När jag drar ur sladden till 230V så slocknar displayen. Jag har ny gasoltub och gasolbrytaren till kylskåpet är öppen. Men jag har inte kollat vad som händer när jag startar motorn. Då kanske den tänds också på 12V, får kolla det idag. Det kanske behövs en kontroll av gasolfunktionen annars?

Vi har precis köpt den här husbilen och förra ägaren hade knappt använd den under de två år han hade den så han hade aldrig startat kylskåpet så där fick jag ingen info om handhavandet. Vi hade en husvagn tidigare och där kunde jag välja driftskälla och starta gasoldrift manuellt. Den förstod jag mig på.

Men som sagt, tack igen. Nu vet jag vad jag ska googla på i alla fall.

Mvh

Stefan

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Linköping

0 Ej tillåtet!

Du kan inte se fabrikat och modell någonstans? Om inte på framsidan kanske på baksidan?

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Du behöver nog rulla skåpet. Det kan låta som ett skämt men är faktiskt inte det
    När ett skåp med denna konstruktion står oanvänt länge så separerar kylmedlet och då blir det inte kallt oavsett hur länge du har det inkopplat.
    Man tar helt enkelt ut skåpet och vänder det upp och ner, låter det stå så en halvtimme. Vänd tillbaka och provkör på 230V. Efter en halvtimme så skall du känna att det blir kallt i skåpet.
    Du kan även känna efter på baksidan att det blir varmt om det inte skulle bli kallt inne i skåpet. Blir det inte varmt så har du förmodligen ett elektronikfel alternativt fel på värmeenheten.
    /Nisse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Söderhamn

0 Ej tillåtet!

Det finns ingen märkskylt inne i kylskåpet men jag ska ta bort gallren på utsidan av vagnen få se vad jag kan hitta där Fabrikatet är Electrolux men modellen vet jag inte.

Mvh

Stefan

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Söderhamn

0 Ej tillåtet!

Ok, tack. Jag har googlat och sett att man ska vända skåpet men jag har inte fattat varför. Men nu förstår jag. Jag ska absolut testa att göra det.

Mvh

Stefan

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Söderhamn

1 Ej tillåtet!

Jag vände på skåpet och det gurglade och lät från kylrören. Det fick stå så över natten sedan vände jag tillbaka det och kopplade på strömmen men det går inte att få någon kyla ur det i alla fall. Jag kör det till återvinningen och letar ett annat kylskåp i stället. Vill ändå passa på att tacka för alla tips.

Mvh

Stefan

0 Ej tillåtet!

Se först till att plocka bort reservdeler från det du skall slänga.
    Jag tänker på brännaren, tändstiftet och kanske flamvakten, (med sitt långa kapillärrör)
    Är gasröret från gastermostaten fräscht så spar även det. Rattarna på fronten.
    Ja om du är den som mekar förståss, så är det bra att ha delarna.

Att man i vissa fall och vissa kylskåp kan vända uppochner, gäller att få kylmediat att hamna rätt.
    Förmodligen behöver det kanske något dygn upprätt innan det kan köras för prov.
    Sen måste det står relativt vågrätt vid drift.

Roy

0 Ej tillåtet!

Ett absorpationskylskåp slutar i princip aldrig att fungera så länge det får energi dvs värme (om det inte läcker men det brukar märkas på lukten eller gul utfällning).

Fungerar elpatronen? Mät den eller känn om det blir varmt på baksidan? Koppla direkt till 230V för att gå förbi elektroniken.

Sedan kan man gå vidare till felsökning av gas och elektronik.

0 Ej tillåtet!

Jo de gamla kylrna är långlivade Lennart.
    Det är väl brännaren och munstycket som kan blir sotigt eller igensatt.
    Skorstenen med värmespridaren kan möjligen rengöras vart tionde år.
    12 V brukar vara klent, men sen jag drog in en rejäl 12 V kabel direkt startbatteri blir det riktigt kallt vid körning.
    230 V idiotsäkert.
    Med en knapp för gas, en för 12 V och en för 230 V, ingen elektronik blir det inga fel och är enkelt att sköta.

Dock kan man på äldre kylar se att de svarta rören och kylflänsen kan rosta. Rostar det hål så kylmediat läcker ut blir det en fråga om återvinning.
    Jag har en gång sprutat de svarta delarna med svart värmetålig färg från BILTEMA.
    Färgen var tunn och flöt ut väl och härdade vid värme. Stoppar rost och kylen håller i ytterligare 20 år.

Att felsöka logiskt som du skriver Lennart är enkelt om man tänker sig för.

Roy

0 Ej tillåtet!

Helt riktigt så är det viktigt för gasdriften att man sotar ur skorstenen samt rengör dysan. Spänningsfall pga klena kablar till 12 V gör att effekten sjunker snabbt.

Hjälpte en kompis med husvagn för många år sedan som hade problem med dålig kyla vid gasdrift. Det visade sig då att "lågspridaren" saknades. Hade väl missats att återmontera vid tidigare sotning. Uppgiften för den är se till att värmen fördelas åt sidan mot kokaren så att värmen inte går rätt ut via skorstenen. Klippte till en plåtbit och vred till samt klippte till en ståltråd så att det blev rätt höjd.

Kompisen hade aldrig problem med kylan på gas efter det.

0 Ej tillåtet!

Kylen är ganska enkel att underhålla.
    Jag brukar rekomendera att man skaffar en bruksnvisning till aktuell kyl. Samt läser denna.
    Av någon anledning brukar sådana handböcker alltid förvinna, men går att finna på nätet.
    Till många kylar kan man finna servicehandbok, som då beskriver hur det funkar och hur man tar i sär.
    Ja visst ingår detta i lära för livet, att bli duktig på sina saker kan ge fler hjänceller faktiskt.

Köper man en ny bil eller från ett företag bör man se till att få aktuella handböcker.
    Mycket finns skriuvet på nätet om underhåll, sotning etc.
    Att bara öppna ventiltionsluckorna och titta kan ge en del.
    Rost bekämpas med ovan nämnda värmetålig färg.
    Massor av damm bekämpas med damsugare och borste. Mellan kylflänsarna måste man borsta.
    Rester efter smågangare likaså med damsugaren.
    Flugor och döda gnagare kan orsaka dålig lukt så rengöring är inte fel.
    Att skruva bort ventiationsgallrens fasta del, många små skruvar, gör att man ser och kommer åt bättre.

Roy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar