Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koppla solpanel till ebl

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gällivare

0 Ej tillåtet!

Koppla solpanel till ebl

Hej
    Har Ebl Schaudt 269-2 som jag tänkte koppla solpanelen till. Har 2 alternativ:
    1. Till uttaget som har inbyggd regulator, frågan är, hur laddas startbatteriet då?
    2. Finns även en ingång där jag kan ansluta med egen regulator, hur laddas startbatteriet då?
    Bifogar manual
    Bifogade filer Bifogade filer

1 Ej tillåtet!

Sv: Koppla solpanel till ebl

Hej Anders,

För att du skall få laddning från solpanelen till både bodelsbatteriet och startbatteriet så behöver du en regulator med dubbla laddutgångar.
    Ett urval av MPPT regulatorer som har detta är bland annat:
    * Votronic MPP Duo serien
    * Epever Duo Racer
    * Shaudt lrm 1218

Har man sedan tidigare en regulator med bara ett ladduttag så kan man använda denna om man adderar en separat standby laddare exempelvis Votronic "Standby Charger" (ansluts mellan +bodelsbatt och +startbatt)

Vad gäller själva anslutningen till EBL så kan du på modellen du har ansluta en regulator som ger upp till 15A laddström.
    Det du behöver införskaffa i övrigt är en EBL kontakt med kablage för uttaget märkt "block 4". Uttaget har 3 stift:
    - negativ
    + Startbatt
    + Bodelsbatt

Mvh
    Mathias

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gällivare

0 Ej tillåtet!

Hej
    Ser nu att jag bifogade fel fil, mitt ebl heter 269-2 , förändrar detta något? Ny fil bifogas.
    Kablaget du beskriver har jag.
    Kommer jag att få laddning av startbatteriet utan att bilen är igång?
    Bifogade filer Bifogade filer

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Anders U Henriksson Visa inlägg
    Hej
    Ser nu att jag bifogade fel fil, mitt ebl heter 269-2 , förändrar detta något? Ny fil bifogas.
    Kablaget du beskriver har jag.
    Kommer jag att få laddning av startbatteriet utan att bilen är igång?
    I normalfallet så är det mittenstiftet som är + till startbatteriet och då laddas det även när motorn inte går.
    Så är det på alla Shaudt EBL som har detta kontaktstycken som jag kopplat till. Men det finns en uppsjö av olika modeller av Shaudt EBL så det kan säkert finnas undantag.
    För att säkerställa att anslutningen blir rätt så använd en multimeter och mät spänningen mellan minus/chassi och mittenstiftet på uttaget. Har du samma spänning där som på startbatteriet så är det korrekt och kommer att fungera.
    Skulle det mot förmodan inte vara spänning på stiftet, då kan man lösa det genom att dra en kabel till startbatt + på baksidan av EBL.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gällivare

1 Ej tillåtet!

Då var det beställt en Votronic standby charger.
    Kabel till + på baksidan finnes redan.
    Tack för bra support!
    Mvh
    Anders

0 Ej tillåtet!

Hakar på med en liknande fråga:

Jag har en Schaudt EBL 99 där jag skulle vilja koppla in 120W solcell via en LTC MPPT-10 med enkel laddutgång. Jag förstår inte kopplingsschemat helt (och lyckas inte heller bifoga det) men är det så enkelt att jag bara kopplar solcellen till regulatorn och sen vidare till position 9 och 12 i plint 5? Det finns också en plint 6 (3-polig) som verkar vara för "solar-lade-regler"..? Vad ska jag koppla in var?

Tacksam för hjälp!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Från regulatorn till pinne 1 och 3 i "solar-regler" block 6, sedan sätter du en en 15A säkring i block 5.

0 Ej tillåtet!

Tack för svaret. Första delen förstår jag, men 15A säkring i block 5 fattar jag inte.Mellan vilka pinnar menar du i så fall, det är ju en 12-polig plint..?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Ursäkta, säkringen skall vara i block 4, där det är märkt solar. I block 5 skall du inte koppla in något. Vad jag förstår sålde Schaudt tidigare nån solpanelsgrej som hette lr02, och den skulle kopplas till block 5. Men har inte jag gjort och det skall inte du heller göra.
    Senast redigerat av Tor Fransson den 2020-08-19 klockan 15:59.

0 Ej tillåtet!

Makes more sense, tack för hjälpen! Nu saknar jag bara kabel, sen sätter operationen igång...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar