Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Solcell för underhållsladdning i vinter

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Södertälje

0 Ej tillåtet!

Solcell för underhållsladdning i vinter

Jag har en utomhusplats till husbilen nu i vinter. Ingen el. Undrar om solcellen på taket kan ge tillräckligt med laddning till bodelsbatteriet (om man ser till att det är snöfritt) så att batteriet kan klara minusgrader. Hört att det är bökigt att ta ur det så jag vill helst slippa det. (Har en Sunlight T58)

0 Ej tillåtet!

Sv: Solcell för underhållsladdning i vinter

Citat Ursprungligen postat av Bert Johansson Visa inlägg
    Jag har en utomhusplats till husbilen nu i vinter. Ingen el. Undrar om solcellen på taket kan ge tillräckligt med laddning till bodelsbatteriet (om man ser till att det är snöfritt) så att batteriet kan klara minusgrader. Hört att det är bökigt att ta ur det så jag vill helst slippa det. (Har en Sunlight T58)
    Beror på storlek och fabrikat samt vilken regulator. Det kan gå men ofta ger solcellen dålig laddning av startbatteriet men bra till bodelsbatteriet. Det finns regulatorer som har uttag för båda batterierna. Berätta vad du har för fabrikat. Hasse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Bert Johansson Visa inlägg
    Annars ladda batteriet fullt koppla bort minuspolen. Ju kallare det är ju mindre självurladdning. Har aldrig underhållsladdat något batteri nån gång

0 Ej tillåtet!

Det finns små strömmar som laddar ur batterierna vid långvarigt stopp.
    Startbatteriet, ev larm drar lite ström som kan ladda ur en del redan efter några veckor
    Radion, dess minne kan ligga och dra ur sakta, dvs även om radion är avstängd.
    Eventuella USB uttag har en liten viloström.

Bodelsbatteriet, eleketroniken i kontrollpanelen laddar ur med liten ström, i vissa fall har frostvakten strömförsörjning, min drar c:a 30 mA, men den går att stänga av.
    Nyare bilar med centrallås kan ha elelktronik i bodelsdörren. Även i bodelen kan finnas USB laddare,

Så tipset att koppla loss batteriernas minuspol är bra. Men det gäller båda batterier.
    Fulladdade står sig batterierna bra i kyla, den kemiska egenskaperna går sakta i kyla.
    Men gamla halvdåliga batterier kan självurladda, hör de så åldras de ännu fortare, dvs det hel är självförstärkande.

En solcell med regulator ser till att inte överladda, men skall givetvis sköta även startbatteriet.

Att gå ut till bilen en eller två ggr i månaden och starta upp motorn. låta den gå en kvart, och därmed skapa laddning som underhåll under vintern är en möjlighet.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Tid är allt..
    Något litet som ligger och drar ström typ 30mA gör att det försvinner 5Ah per vecka (168h) ur batteriet Drygt 20Ah på en månad..
    Alla nyare bilar drar ström ut batteriet när den står stilla med motorn avstängd.
    På man gamla HB (-92) lyfter jag bara minuskabeln (på fordonsbatteriet) inför vinteruppställningen och ser till att batteriet via extern laddare är fulladdat innan "förrådsställningen".
    Bobatteriet (75Ah) lämnar i hemmagaraget.
    Fungerat hittills..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar