0

Äkta svensk avundsjuka.
Men är något fördelaktigt brukar det alltid finnas ett fåtal som inte sköter det snyggt och det retar upp folk.
Det finns inget som inte går, det är bara mer eller mindre omöjligt!
Den som har mest bråttom i trafiken ligger oftast sist i bilköer!
Kommuner kan/ska inte gå in och begränsa fria konkurrensen. Var går i så fall gränsen? Ska kommunen gå in och förbjuda campingar och ställplatser om de av någon campingägare anses för billiga?
Artikeln påminner mycket om ett dåligt aprilskämt där det också finns flera sakfel i texten. 24 timmarsparkering är inte en oreglerad parkering och husvagnar är inte personbil klass 2.
Det finns alltid två sidor av ett mynt. Kommunerna måste se till att det finns möjligheter för alla trafikanter att parkera sina fordon.
Jag konstaterar att campingarna misslyckats att marknadsföra sig och anpassat sig till verkligheten. Man kan ju undra varför de inte anpassat sina campingar så att de blivit attraktiva för den grupp husbilister som söker en plats att nattparkera på.
Sent ska syndaren vakna innan man inser sina misstag.
/Jens
Jag håller med dig Jens.
Att gnälla på att förbipasserande turister kan parkera gratis över natten och motivera det med att man förlorar pengar och därför vill tvinga in turisterna på befintliga campingar, för att då bla kunna höja sina avgifter ytterligare.... Jag säger bara vakna! Alla är inte intresserade av campingarnas alla kringtjänster för att kunna sova.
Tittade på Leksand Strands prislista. Lägsta pris är 295 kr för en natt! Jag har eget kök, säng, toalett, avlopp och även egen el i husbilen. Jag har inget behov av extern service för att sova men jag behöver någonstans att parkera medan jag sover. 295 kr är i alla fall inte jag beredd att betala för att låna några kvm gräs en natt.
Om jag får tycka lite till så är campingarna i länken inte ensamma.
Att besöka södra delen av Göteborg är en katastrof när det gäller att parkera sin husbil. Grefab som äger de stora båtuppställningsplatserna har bestämt att personbil klass 2 inte får stå på deras parkeringsytor. Dessa ytor för sommarparkering är gigantiska. De kan inte bli fulla!
Vad finns det då för alternativ i södra Göteborg? Ja inte mycket men Askim strand camping borde kunna fungera men knappast till det dygnspris de erbjuder. 470 SEK för en natt! Med det dygnspriset var det lediga campingplatser men inget alternativ för oss. Så mycket betalar vi inte för en nattparkering. De saknar något billigare alternativ med mindre platser och utan ström. Det är fullservice och fullpris som gäller. De lever i det förgångna och skriver också att de är anslutna till SCR så man behöver ha ett giltigt campingkort för att bo på deras anläggning.
Det är märkligt att det finns campingar som är skärrade av rådande situation med Covid-19 och inte förstått att anpassa sig till Hemester eller Swemester.
Förlåt att jag lämnade trådens kärna för ett ögonblick.
/Jens
Strax söder om Sundsvall fanns en populär ställplats, Svartvikskajen. Lokala campingägare lyckades få kommunen att stänga den med samma argument som i artikeln i SiljanNews. Man skyller visserligen på miljöproblem men efter tiotals miljoner i saneringskostnad är det ganska genomskinligt.
Dagens campingar ser, som de i Sundsvall, mer och mer ut som sommarstugeområden med stora trallbyggnationer, fasta grillar, staket och blomplanteringar.
År efter år hyr man ofta "sin" plats utan att respektive kommun bryr sig.
Jag är förvisso inte någon expert på lagstiftningen runt fenomenet men är helt övertygad om att den som skulle skaffa en tomtplätt och permanent ställa upp sin husvagn där och börja bygga runt den skulle dra till sig uppmärksamhet.
/Nisse
Han sa dessutom att löner uteblir och personal sas upp.
Uteblir lönen behöver han nog inte säga upp nån, de slutar nog frivilligt.
Eller så snackar han för mycket.
Jag vet inte om jag tolkat artikeln rätt men är så fallet är det här inte en debatt mellan ställplats och camping.
Jag tolkar det som att dessa tre campingägare kräver att man inte skall tillåta personbil klass 2 på kommunens parkeringar.
Jag har varit inne på deras respektive webbplatser.
Två av dom tar hyggliga priser för en övernattning 250:- riksdaler.
Den tredje tar hutlösa 500:- för att få sova en natt.
Råkar dessutom vara så att jag känner Inger Nordin väl som äger Siljansnäs Camping.
Det är hennes sambo, Martin som gör uttalandet om skräp och latrin på gräsmattor.
Jag tycker inte att vi skall sitta stillatigande när det sprids sådana här ogrundade rykten i press.
Låter vi det bara rinna vidare så är det snart en sanning att alla husbilister är svin som tömmer latrin där dom tycker det passar.
Även förra året drev jag flera ärenden mot tidningar som gjort samma påståenden.
Jag skrev till den ansvariga journalisten igår och meddelade att vi startat en debatt-tråd i Facebookgruppen och i vår tur hängt ut dom där.
Fick följande svar igår.
Hur jag svarade kan ni se i nästa skärmdump.
”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren
När campingar öppnar livs och aervering och konkurerar med lokala affärer så gnälls det inte på att man slår undan fötterna på andra. Vi kanske skulle kolla hur många sjöfolkk som skulle gå med på att inte tillåta annat än övernattning i gästhamnar?
Modigt att sova på den parkeringen just nu.
Kommer kanske tre campingägarhulliganer med sprayfärg vid tretiden :-D :-D
”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren
Jag tänker lite på ordvalet här.
Campingindustrin har målmedvetet sett till att ordet Camping skall användas när en husbil, eller husvgn är parkerad, om en vanlig personbil står prakerad över natten och någon sover i den talas det inte om.
Orde Camping är enligt mig från USA och betyder Camp = läger, och camping lär då betyda bygga läger.
Dvs man sätter upp saker som tvättlina, grill, utebord och stolar.
En pakerad husbil är inte annat än en parkerad bil, och sker det vid ett blått P så är det inte konstigare än en pakerad bil oavsett typ.
I Mora har campingindustrin drivit saken långt, förbudskyltar för tiden 22 - 06 höjdbegräönsningar etc, allt för att tvinga bort husbilar och Husvagnar som Camingindusrin vill ha det.
Hur många som lämnar kommunen och köper en natt på Campingplatsen är en bra fråga.
Trafikverkets rastplatser har sällan begränsningar, men med en campingplats i nräheten har de lyckats får till tidsbegränsning för att hindra folk att sova över i sin bil.
Så sluta använda ordet Camping om ni kör och pakerar husbil, oavsett vad ni gör inne i bilen.
Nedskärpning är ett vapen man (campingindustrin) tar till ibland, ryktesspridning att husbilar och husvagnar tömmer skit i sjön etc florerar ibland.
Ofta väldigt genomskinliga argument.
Roy
Många kloka ord Roy.
Problemet är att i Sverige finns det ingen juridisk definition av camping.
Din beskrivning är ju något som varje sunt tänkande människa köper.
Men när blir en parkering camping, med en pall utanför? Med ett par foppatofflor utanför. Med ett öppet sidofönster? När man använder nivåklossar eller stödben?
Så länge detta inte är inskrivet i lagrummet är det upp till varje myndighetsutövare att själv göra en tolkning.
Det skulle behövas några case som gick hela vägen upp till HD så vi fick prejudicerande dommar men se, det aktar man sig för.
När det gäller påverkan och lobbying är det ju inte direkt någon nyhet att den campingorganisationen som påstår sig vara störst men som idag representerar ca. 30% av landets campingar ständigt bedriver klappjakt på ställplatser och parkeringar.
Så vitt jag erfarit tappar dom medlemmar varje år så förhoppningsvis är dom snart en saga blott.
Jag menar att vi skall vara försiktiga med just ordet Camping.
Står du på en plats och lagar mat i bilen, exvis vid en badplats, trafikverkets rastplats etc. och någon klagar på att det inte är en campingplats, så skall svaret vara att jag campar inte, bara parkerar min bil.
Förr hette det tältplats, numer används ordet campingplats, och företagen menar att det är enda stället en husbil eller husvagn skall stå på, oavsett tid.
Så glöm ordet Camping.
Stannar du en personbil vid vägen och ställer ut ett litet bord och fikar, ja då är det mer en picknick.
Och det görs ju, ser man runt eldstäder etc så är det nog mest sådana stopp som skräpar ner.
I Kils kommun, och vid Fryksta badplats hade kommunen en skylt med husbil på för några år sen, de utökade även parkeringsplatsen för husbilar.
Men rätt snart kom det upp en skylt med "CAMPING FÖRBJUDET". Vem campar på parkeringsplatsen vid en badplats??????
Man ser nu inga mer husbilar där, husbilsägarna tror att skylten betyder att det är förbjudet att parkera en husbil där.
Några km norrut utmed Fryken finns en stor campingplats, man får intrycket att de har påverkat Kils kommun i saken.
Sen har vi det så kallade "fricamping" även det ordet bör bort.
Det är ju inget mer än att man får tälta eller parkera ett dygn i skogen vid picknick, jakt, lingonplockning eller vila, oavsett fordonstyp, cykel, bil, HB, HV.
Jag vet fina skogsplatser vid sjöar i Värmland där det ofta står HB och HV.
Men i sommar har två husvagnsekipage ställt sig där för gott, med förtält, tvättlinor grillar leksaker och pryttlar.
De har ansett att dessa platser är deras för hel sommaren, själva åker de dit bara om det är en helg med fint väder.
Visst kan de ha avtal med markägaren, som är ett stort skogsbolag, men troligen inte.
Detta är i alla fall att missbruka allemansrätten. Och dåligt gentemot andra.
Husbilen vill man ju ta hem under veckorna......
Så det gäller att sköta sig för oss oxo.
I Älvdalens kommun mellan Älvdalen och Idre, finns sk lägerplatser. Utmed älven.
de platserna försvaras med att man inte vill ha "hemgjorda" platser på alla ställen utmed med älven av miljö och naturskäl.
Föredömligt!!! Ved finns och dass. Kostar 60 kr.....
Men man skall förstås ändå inte skräpa ner eller tömma skit.
Kommunen använder inte ordet Camping, det gör däremot campingplatsen i Särna och Idre., vilka inte verkar ha synpunkter på lägerplatserna där.
Roy
Du har rätt i mycket Roy men att försöka få en hel grupp att sluta använda orden camping och fricamping är nog lite som att fäktas med en väderkvarn.
Däremot skall vi skrika högt när någon använder vildcamping som uttryck.
Det finns en organisation i campingvärlden som gjort allt för att etablera det som ett uttryck. Även fulcamping och tjyvcamping har förekommit.
Än har dom inte lyckats som tur är.
Blanda nu inte ihop äpplen och päron.
"Det är ju inget mer än att man får tälta eller parkera ett dygn i skogen vid picknick, jakt, lingonplockning eller vila, oavsett fordonstyp, cykel, bil, HB, HV."
Att tälta faller inom ramen för Allemansrätten.
Att parkera eller framföra ditt motorfordon utanför väg berörs av allmänna- och lokala trafikföreskrifter samt terrängkörningslagen, inget annat.
Nej det tycker inte jag. Välj efter dina egna behov.
/ Jens
Ja givetvis skall vi respektera terrängkörningslagen.
Jag tänkte mer på små skogsvägar, fiskeplatser, badplatser, vid sjöar, de finns många ställen att parkera en bil.
Du nämnde en rad ord, Gomer, "Camping, fricamping, vildcamping, fulcamping, tjyvcamping",
Orden är noga utvalda och skapade för långsiktigt bruk. Efter år av upprepning blir de till slut en form av sanning.
Det hela liknar politik, som vi förstås inte skall diusktera här, men väl hur man beter sig.
Ta bara orden som T kallade demonstrantern för BLM.
Andra uktoritära ledare anvädner ord som terrorister för folk som inte delar samma intresen.
Orden använd utan att ledaren ens vet vad de betyder.
Man använder sk tankesmedjor för att få fram sådana ord.
Ja klart att det är svårt att vänja bort ordet camping för parkering av husbil.
Förmodligen lika svårt som att benämna bilmotorns efekt i lagstadgade SI enheten kW, iställer för 1800 talets hästkraft.
Orden, "Camping, fricamping, vildcamping, fulcamping, tjyvcamping", är noga framtänkta för att få en HB ägare att skämms, och utsättas för mobbing av vanligt folk, ( på lång sikt) om han parker sin husbil på annat ställen än en Camping plats.
Tiden gör jobbet.
Roy
Ja, vad ska man tycka?.
Jag kan ha förståelse för åsikten att fritidsfordon ska in på campingar när man ser detta.
Stannade i natt på en jättefin plats. Tyckte att det luktade piss men vi övernattade.
Nu på morgonen har jag tittat mej omkring, vacker plats med blommande ljung o massor med lingon och fint bad.
Inom 20 meter från där vi står här jag hittat 7 utslagsplatser i ljungen och lingonriset. Helt för jävligt.
Undrar vad bärplockare tycker när dom får toapapper i plockaren. Utan tvekan att det kommer från husvagnar och husbilar.
Vilka jävla människor det finns som förstör en sån plats. Antar att det snart placeras ut stenblock här.
Ja det var illa.
Har det varit skogsavvrkning i närheten så brukar det vara hjulbarakcker som har motsvarande utsyr som en husbil.
Annars är det ju så att husbilar och husvgnar långsiktigt förstör för sig själva med sådant här.
Jag nämnde tidigare de Lägerplatser som finns i Älvdalens kommun.
Stod där förra året.
Plötsligt kom en personbil, en snygg svart sådan i hög prisklass.
Ägaren öppnade bagageluckan och lämpade över ett antal sopsäckar i lägerplatsens soptunna.
Det var bråttom och både mjölkpaket, sopor och flaskor kom utanför på marken.
Sen rivstart och därifrån....
Så det är även på sådana platser andra än HB och HV som skräpar ner.
För övrigt är de här platserna föredömligt rena och fina.
Roy
Öststatsfasoner....
Nu har ordet "fultvätt" kommit oxo.
Fultvätt är när någon tvättar sin bil på garageuppfarten.
Ett ord som servicestationerna med biltvätt skapat.
Vet i katten var jag läste artikeln......
Men det är samma ide som fulcamping, och de där andra fula orden.
Avsikten är förstås att, skall man tvätta bilen så skall man betala till någon.
Men visst en biltvätt kan ju skapa orena avloppsvatten. I alla för en 50 år sen då bilarna ofta hade oljeläckage som kunde rinna av, även om man tvättade bilen....
Det som man tvättar av bilarna är ju samma sak som regnet sköljer av vägen och ner i kommunens avloppssystem, men i det fallet är det ju en faktor 100 större.
Jag är inte ute efter en debatt om vad som tvättas av bilarna för gegga, utan just orden som med stort tålamod i åratal skall användas för att få folk att ändra beteende.
Ett nytt fult ord blir ju en sanning med tiden.
Roy
Förra sommaren gjorde vi en utflykt till Höga Kusten. Övernattade vid hotellet på den ställplatsen som hotellet upplåter. Inga förbuds skyltar. Däremot var delar av parkeringen vikt för hotellets gäster. Man känner sig bara välkommen.
Vildcaming, tror att det var det brorsan ängnade sig åt i en nationalpark i USA där fick man inte vistas nattetid, han gömde sig och slog upp tältet i mörkret.
Göran i Björnarbo
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se