Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Extra Bromsljus

0 Ej tillåtet!

Extra Bromsljus

Jag har funderat på att montera ett extra bromsljus bakpå husbilen.
    Frågan till forumet är vad som gäller för regler och bestämmelser?
    Kan man bara skurva på en starkt röd lykta bak och koppla till bromsljuset, exvis en i mitten på en höjd som motsvarar ögonhöjd på personbilar.
    Eller måste det vara två lyktor? Dvs förutom originlabromsljuslyktor?

Jag upplever att bakomvarande personbilar inte uppfattar, eller vill uppfatta att man bromsar utan köra bara extremt nära bakom.
    Ofta så nära att de inte syns i backspeglarna.
    Något man fick lära sig i körskolan på min tid, att INTE ligga så nära fordon som använde ryttre bakcspeglar, uta att man ser dessa och att därmed föraren i det fordoner har möjlighet att se bakåt.

De extra bromsljus som finns uppe i bakrutan på personbilar verkar ju vara effektiva.

Samma fråga skulle gentligen gälla även blinkers, exvis att montera extra blinkers i backspeglarna som man se på nyare bilar.
    Får man göra så?
    Uppfattar att medtrafikaterna inte ser, eller uppfattar, eller inte vill se, mina blinkers, de kan få för sig att köra om trots att man blinkar. Troligen för att de tror att de hinner.
    Eller att reaktionförmågan och uppfattningsförmågan sjunkit hos folk som mest stirrar i mobilen.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Extra Bromsljus

I transportstyrelsens författningssamling TSFS 2013:63 kan du läsa om transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd. 21 kap handlar om belysning.
    Googla och ladda ner författningssamlingen så får du mer info.

0 Ej tillåtet!

Sv: Extra Bromsljus

Författningssamlingen: https://www.transportstyrelsen.se/ts...%202013_63.pdf

Körriktningsvisare sidorna 136-138

82 § Bil och släpvagn ska ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avgerbakifrån synligt orangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell,får dock ha körriktningsvisare som avger rött ljus.Bil ska ha ett jämnt antal körriktningsvisare som avger framifrån synligtorangegult ljus. Fordon av 1975 eller tidigare års modell, får dock hakörriktningsvisare som avger vitt ljus.Bil av 1986 eller senare års modell, ska ha en körriktningsvisare(kategori 5) på vardera sidan som avger orangegult ljus åt sidan.

88 § Körriktningsvisares placering i höjdled får vara lägst 350 mm förkategori 1 och 2 och lägst 500 mm för kategori 5 samt högst 1 500 mm församtliga kategorier.Behövs det på grund av fordonets konstruktion, får högsta höjden ökastill 2 100 mm för körriktningsvisare av kategori 1 och 2 och till 2 300 mmför kategori 5.

(Kategori 1=fram, Kategori 2=bak, Kategori 5=sida)

Jag kan inte se att det skulle vara otillåtet att montera högt placerade blinkers bak på husbilen, så länge du monterar det på både höger och vänster sida (jämnt antal).

Bromsljus sidorna 142-143

119 § Bil och släpvagn av 1984 eller senare års modell, ska ha minst tvåstopplyktor baktill som avger rött ljus bakåt när bilens färdbroms används.
    125 § Stopplyktas placering i höjdled ska vara lägst 350 mm och högst1 500 mm. Behövs det på grund av fordonets konstruktion får högsta höjdenökas till 2 100 mm.

På min husbil sitter ett bromsljus i mitten och högre upp än 2,1 meter. Det är i vilket fall inga 80 cm kvar upp till taket då den har en totalhöjd på 2,9 meter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar