Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kamremsbyte

0 Ej tillåtet!

Kamremsbyte

Antar att den här frågan har kommit upp tidigare, men jag måste få fråga...Har just köpt en Hymer 514 -04, med Fiat 2.8 JTD-motor. Kamremmen är bytt för 4 år sedan, och försäljaren sa att intervallet är 5 år. Nu har jag läst att flera säger att det är 4 år.Har kollat historiken och första bytet gjordes efter 7 år/5400 mil. Andra bytet efter 5 år/4000 mil. Nu har det gått 4 år/900 mil.Dags att byta?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Kamremsbyte

Min Fiat-verkstad sa att vid normal körning med 2,8 JTD motorn så är fem år bytesintervallet på kamremmen. Det litade jag på med tanke på att jag aldrig kom upp till max mil.

Andra må hävda fyra år men det känns lite väl kort tid vid normalt brukande av en husbil.

/ Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Bollebygd

0 Ej tillåtet!

Kolla punkt 6 detta gäller 2.3 motorerna borde inte var någon skillnad jag går efter 5 är.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Hur kommer det sig att det är mycket kortare intervaller på en husbil mot personbil?

0 Ej tillåtet!

Enligt Fiat har bytesintervallen att göra med att Ducato är en yrkesbil och då har HB hängt med !?

0 Ej tillåtet!

Låter riktigt missvisande svaret från Fiat, yrkesfordonet rullar säkert 7-8000 mil om året , mellan 20000 - 25000 mil på 4 år, så min slutsats
    är inspektera remmen vart fjärde år ,är remmen utan skador och känns mjuk o fin vänta med bytet ,men kolla gärna remmen efter varje säsong är den ok
    kör en säsong till

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar