Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Funderingar kring EBL och vilket läge..?

0 Ej tillåtet!

Funderingar kring EBL och vilket läge..?

Hej. Jag har en LMC 640 husbil 2001 årsmodell.
    Jag har en ny EBL 119 som har 2 lägen på laddning Bly/GEL batterier eller AMG batteri läge. Tidigare satt en EBL 99 i husbilen.

Jag har ett AMG batteri i den men har inte vågat ställa om EBL till det läget.

Min fundering är kommer Trumavärmaren, kontrollpanelen och kylskåpet tåla den högre laddspänningen som AMG läget i Elektroboxen ger eller kommer enheterna livslängd förkortas eller förstöras av den högre laddspänningen?

Kommer AMG batteriet ta skada av att laddas i Bly/GEL läget som har lägre spänning om jag fortsätter att ha den så?

Hoppas på kloka råd av någon kunnig.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Sv: Funderingar kring EBL och vilket läge..?

Vad är det för märke på dina AGM-batterier? Om det är den typen dual-purpose AGM som man kan använda för lite allt möjligt så är det gjorda för att laddas med en fordonsgenerator som i princip alltid är reglerad till 14,4 topp och 13,8, så det kommer de inte att gå sönder av. Möjligen att de inte blir 100% laddade utan bara 98% och att de blir lite slitna av det.

De andra apparaternas livslängd kan jag inte svara på, men när värmaren och kylen går så blir det spänningsförlust i kablarna, så det är inte några 14V ute vid förbrukaren, man får vara glad om det är över 12. Elektriska komponenter som är spänningskänsliga har en egen spänningsregulator som tar ned spänningen till det som behövs t.ex. för processorer, minnen etc.

Jag har min EBL i bly/gel läge trots dubbla AGM-batterer, (dual-purpose). Har haft så i ett par år och belastningsprovar årligen.

0 Ej tillåtet!

Batteriet som sitter i är ett AMG från Biltema. Så långt har jag koll. Men Dual.... har jag ingen aning om.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Biltemas AGM är ett typiskt dual purpose eller "allround" AGM-batteri. Det är främst avsett för bilar, så det kommer du inte ha några problem med att ladda som ett bilbatteri. Tror jag!

Och ett av mina AGM-batterier är också ett biltemabatteri. Har använt det i tre vintrar nu, fricamping ner till runt 40% laddningsnivå vid flera tillfällen. Inga problem.

0 Ej tillåtet!

Tack för info.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Hej.

Jag har också en EBL 119 och den är "fabriksinställd" på AGM. Jag har dubbla AGM batterier till bodelen. Vid laddning har jag 14,7 V. När batterierna har blivit fulladdade sjunker spänningen till 13,7 V.
    Att kylskåp och värmare skulle ta skada av dessa spänningar håller jag för otroligt. Då skulle det skrivits spaltmeter om detta.

Startbatteriet får lägre spänning och EBL:en ger som max 13,7 V och sjunker ner till 13 V när det är fulladdat. Så funkar mitt elektroblock EBL 119.

/Jens

0 Ej tillåtet!

Hel Jens. Tack för info. Vi ska ut o åka i helgen. Ska prova att ställa in på AMG

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar