Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Fordonsskatt

0 Ej tillåtet!

Fordonsskatt

Köper man en ny HB så blir skatten c:a 25 - 30000/år, men man kan komma undan med hälften om man köper en HeavyDuty klassad motor 130 eller 160 hk,då räknas skatten efter skälig grund alltså ej WLTP,verkar helt snurrigt ?

2 Ej tillåtet!

Sv: Fordonsskatt

Snurrigt? Hela det nya skattesystemet är ju idiotiskt! Straffskatta nya fordon för att förbättra miljön är ju helt befängt. Ska man få en renare fordonsflotta är det ju de gamla fordonen som skall tas ur bruk.

0 Ej tillåtet!

Läste en artikel om det här. Tydligen har lagstiftarna missat det här men gissningen från skribenten var att detta skulle man snarast täppa till.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

2 Ej tillåtet!

Har skrivit till tre partier vilken inställning de har till denna orättvisa beskattning,även till Transportstyrelsen och Skatteverket för fordonsfrågor !

Har även ett enkelt och rättvist förslag till HB fordonsskatt !

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlskoga

0 Ej tillåtet!

Låt oss ta del av det
    mvh Uffe

0 Ej tillåtet!

Har ett förslag som är oerhört rättvist för husbilar och enkelt ! :

Husbilens luftmotstånd Bredd x Höjd + Totalvikt + Motorstorlek !
    Alla dessa uppgifter finns på reg.beviset !

1 Ej tillåtet!

Såvitt jag förstår handlar det om CO2 utsläppen.
    Detta är proptionellt mot uttagen motorefekt.
    Mer effekt går åt till tyngre bilar, störe bilar, och om de har större luftmotostånd.
    Dvs bränsleförbrukningen helt enkelt
    Har inget större med bilens ålder att göra.
    Ser man på andra utsläpp som partiklar etc så är förståss äldre bilar sämre.
    Det viktiga bör ändå varaa CO2 utsläppen som ligger på en global nivå.

Det verkar finnas missförstånd där man tror att en ny motor släpper mindre CO2, men det är ju mängden bränsle som skall förbrännas som gäller.

Roy

0 Ej tillåtet!

Helt rätt resonerat !

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

3 Ej tillåtet!

Det finns två sätt att minska koldioxidutsläppen från bilar. Antingen gör man bilarna bränslesnålare vilket de har blivit över tid. Det andra sättet är att byta till någon annan bränsletyp.

Utsläppen från nya fordon med bättre motorer har positiva effekter på utsläppen av luftföroreningar. Ändå "straffbeskattar" man en grupp utan tanke på konsekvenserna. Skatten är otroligt orättvis då den inte tar hänsyn till hur stora koldioxidutsläpp varje fordon verkligen släpper ut. Det har aldrig gjorts någon konsekvensanalys av vilka effekterna blev när man inte tog hänsyn till att husbilar normalt kör mycket mindre än andra jämförbara fordon.

/Jens

0 Ej tillåtet!

Tanken med Malus är god då merparten av nybilsköparna väger in straffet och bonusen i valet.
    Sedan när begagnatköparna kommer finns det färre skadligare bilar att välja mellan.

Men och det är ett stort men enligt mig och det är fordonets utsläpp per mil som ligger för grund.
    Så har familjen A en stort fordon som de använder sparsamt blir de hårdare bestraffade än derasg
    ranne som har en mindre bil som de kör med ofta trotts att de släpper ut så mycket mer koldioxid totalt.
    Eller har jag missat nåt?
    Det finns inget som inte går, det är bara mer eller mindre omöjligt!
    Den som har mest bråttom i trafiken ligger oftast sist i bilköer!

0 Ej tillåtet!

Ja skulle det vara ännu rättvisare så skulle man ha körsträcka med som på försäkringar fast med 500 mils intervaller men det blir väl för krångligt för
    Transportstyrelsen !?

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Georg Gredinger Visa inlägg
    Ja skulle det vara ännu rättvisare så skulle man ha körsträcka med som på försäkringar fast med 500 mils intervaller men det blir väl för krångligt för
    Transportstyrelsen !?
    Tja, det funkar ju gällande försäkring där man i förväg uppger hur långt man kommer att köra.
    Fungerar även vid elförbrukning, vattenförbrukning osv!

2 Ej tillåtet!

För länge sen skulle man ju ha plomberade km-mätare på dieselbilar.
    Och man fick redovisa körd sträcka, minns inte alla detaljer.
    Mer än att man försökte manipulera dessa mätare, har för mig de stämplades av besiktningen.
    De försvann???
    Sen en tid med färgad diesel.

En produkt man säkert kunde bli miljonär på är en CO-2 mätare på bilar.
    En som inte kan manipuleras och som överför mätvärdena direkt till trafiverket. Varje vecka eller varje månad.

Bränsleförbrukningen tycker inte jag har minskat på bilar så särsklit mycket.
    Minns min TAUNUS 17m med V4, drog ofta under 0,7 l per mil.
    Min HB från 1996 drar 1 liter.
    Vilket jag hör att många nya HB drar.

Andra skadliga utsläpp kan givetvis vra lägre i nyare bilarmed cat etc.
    Men vi kör ju lite i städerna och sådana utsläpp som folk på trottoarena drar i sig är lite.
    Utan vi talar om CO2 som sprider sig globalt.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

Sätt samtliga kostnader på pumpen när man tankar, Bränsle ock skatt,,
    ,Utom försäkring,,Ock då skulle vi samtidigt bli av med en massa pappersvändare,,

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Owe Johansson Visa inlägg
    Sätt samtliga kostnader på pumpen när man tankar, Bränsle ock skatt,,
    ,Utom försäkring,,Ock då skulle vi samtidigt bli av med en massa pappersvändare,,
    Det är det bekväma sättet att håva in våra pengar men då missar man hela poängen.
    DVS att försöka förhindra nya bensin- eller diesel-fordon från att komma ut på marknaden.
    Men detta drabbar HB-köparna så in i Norden då de flesta har en ganska låg körsträcka totalt,
    om man jämför med en bil/lastbil med samma CO-halt.
    Dessutom gissar jag mig till att vi HB-ägare inte nyttjar flyg i samma utsträckning.

0 Ej tillåtet!

Att lägga skatten direkt på bränslet ter sig ju smart.
    Och rättvist, mängden förbränt fossilt bränsle som genom reagens med luften syre bildar CO2.
    Men, det finns alltid ett men, då skulle ju de verkliga storförbrukarna och långkörarna få betala full vägskatt och miljöskatt. och utsläppsksatt.
    Jag tänker på lastbilar och yrkesfordon, hela transoprtnäringen, som idag subventioneras och kör närmat gratis på våra dyra väger.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

1 Ej tillåtet!

Det har väl aldrig varit en fråga OM utan NÄR skatten på elbilar höjs Owe? Alla dessa skatter som läggs på fordonen på ett eller annat sätt i det här landet har väldigt lite med miljön att göra, men det är väldigt bra att skylla på den, utan det handlar bara om att dra in pengar till stadskassan. En försvinnande liten del går sedan tillbaka till tex vägunderhåll.

0 Ej tillåtet!

Magnus du verkar veta.
    Hur mycket pengar går till att bygga vägar och broar, och till vägunderhåll, av den skatt som betalas?
    För att påsåendet skall få någon substans behövs lite mer faktabaserat.

Och vem har sagt att endast skatt på bränsle och fordon måste gå till just bara vägar och broar och vägunderhåll.
    Just nu behövs mycket pengar till sjukvården.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Vad jag kan läsa mig till så är skatteintäkten för fordonsskatt för år 2019 13,9 miljarder kronor. Till detta tillkommer andra skatter men rubriken på tråden är fordonsskatt.

Trafikverket skriver följande på sin hemsida: Våra kostnader för drift och underhåll av det statliga vägnätet är omkring 9,5 miljarder kronor per år. En tredjedel är kostnader för underhåll av beläggningar, en femtedel för vinterväghållning och hälften för övriga åtgärder som renhållning, skötsel av rastplatser och belysning.

/Jens

Här en informationsfilm från Trafikverket om drift och underhåll av de statliga vägarna: https://youtu.be/E5GPLQPc7GU
    Senast redigerat av Jens Jernmark den 2020-10-21 klockan 17:39.

0 Ej tillåtet!

Det är kostnaderna för de statliga vägarna men alla andra då?
    Om man bortser från de ca 31% av Sveriges vägar som är enskilda så är
    de statliga 70% och de kommunala 30% så man får lägga på några mille till!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gullbrandstorp

1 Ej tillåtet!

Nu är det så att staten måste få in pengar på olika sätt via skatter. Att man sedan kan hänvisa till utökade skatter på grund av miljöskäl så är det ännu lättare. Då man senare förstår att skattelättnader på exempelvis elbilar minskar skatteintäkter så inför man en åtgärd för detta. Detta är inget nytt utan har hänt tidigare. Att något som är miljövänligt och skattebefriat idag blir en bov och beskattat över en natt är inget nytt.
    Vi husbilsägare är bara en liten marginal, spelar ingen roll vad vi tycker, vad kan vi göra åt situationen? Vem bryr sig? Vi genererar i den totala intäkterna ett marginellt tillskott.
    En tidig reflektion från mig var när laddstolpar som man monterar hemma ska ha möjlighet att kunna skicka information om förbrukning. Redan där var det en rödflagg om framtida skatte uttag. Fortsättning följer.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Kungsbacka

0 Ej tillåtet!

Att ta sej till Spanska gränsen med en dieselbil går på runt 4000 kr,,Att ta sej dit med en elbil går på 11000 kronor,,
    Jag letar förtvivlat efter länken,,Hittar jag den så lägger jag in den,,

https://l.facebook.com/l.php?u=https...tn__=%2CmH-R&c[0]=AT2ovPrf2Fk2iWR59NEQAxR54DA9wNiEzrX-dsNgYq8nMHAtA1krUeUnKKjU3NhZLfpK_hu5e1LhKLHFZXCWCO mxHAA5ytzCoFlqeO_5qR-WnQtusjw955ntw2rPc_mmZB49N0BSemjqh-x25FANNXKKfex5PS9CVUOjf6wQEM1TKRsO93WMkOxI20TW
    Här e den,,
    Gå in på Teknikens värld,,
    Senast redigerat av Owe Johansson den 2020-10-22 klockan 09:46.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Fast just den kostnaden var inte skatt utan märklig prissättning från laddningsnätverken.

Om man har en Tesla kostar strömmen till spanska gränsen och tillbaka c:a 2600kr, en VW c:a 2900kr (WeCharge-abbonemang) men Volvo/Polestar då blir det snällt att betala fullt pris 11.000kr

Det där kommer lösa sig med tiden. Ionity, som är operatören med allra högst prissättning har mottagit miljoner i EU-bidrag för att bygga sina laddstationer, och sedan utestänger de (i princip) vissa bilmärken med höga priser.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar