Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Lastbil / husbil / antal passagerare

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Vännäs

0 Ej tillåtet!

Lastbil / husbil / antal passagerare

Hej!
    Är i tankarna att bygga en camper av en lastbil.

Jag har frågor som jag inte lyckats reda ut.

1. Har begränsat urval av lastbilar med dubbelhytt, hur ser mina möjligheter ut att utöka antal passagerare genom att bygga skåp med fler säten i?

2. Fördelar/nackdelar med att regga om till husbil?

Rent krasst är mitt stora problem just antal passagerare som jag vill hitta en laglig lösning på,

Gällande bodelen tänker jag att det står mig fritt att välja vad jag lastar på min lastbil när det kommer till besiktning eller tänker jag fel?

Läste dock att lastbilar med skåp och boinredning före 2006 får ha fler passagerare.
    Betyder det att jag behöver montera ett fast skåp på lastbilen och är det då fritt fram att montera in fler säten?
    Senast redigerat av David Bern den 2020-10-27 klockan 09:37. Anledning: Förtydligat

3 Ej tillåtet!

Sv: Lastbil / husbil / antal passagerare

1. Du måste registreringsbesiktiga den.
    2. Registrerar du om till klass II måste det finnas fast inredning för kök m.m. Fördel har du tagit B-kortet före 1997 och ej haft det återkallat får du köra din bil med B-kort även om den väger över 3 500 kg.
    "Gällande bodelen" Du får med största säkerhet inte köra folk i "lasten" utan måste ha en fast monterad del med bodelsinredning om du skall försöka öka antalet bältade platser i den.

Ärligt talat tycker i alla fall jag att hela projektet känns ganska svårt att genomföra.
    Åk ner till närmaste bilbesiktning, dom har alltid en i personalen som jobbar med registreringsbesiktningar. I alla fall på "gamla" bilbesiktningen.
    Ta råd av den personen innan du går vidare.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar