Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Mus i husbil, inte å leka med :)

3 Ej tillåtet!

Mus i husbil, inte å leka med :)

”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Sv: Mus i husbil, inte å leka med :)

Tvåbent bra o ha med sig

1 Ej tillåtet!

Jag köpte antiminkspray, dels runt hönshuset men testade runt hjulen på husbilen. Verkar ha hjälpt tror jag, ingen mus på två höstar. Enris runt hjulen är också bra. Minksprayen köpte jag på Biltema.

0 Ej tillåtet!

vad heter sprayen på biltema?

0 Ej tillåtet!

Snacka om statistik.
    C:a två veckor ha jag dagligen satt på nytt bete, ost, på två små musfällor.
    Varje dag är osten aväten, men fällan har inte slagit igen.
    En dag däremot var d två små möss, en i varje fälla.
    Dvs 13 dagar med två fällor, och de ahde inte slagit igen.
    En dag med två små möss.

Detta trots att jag spänner fällorna så kritiskt det går.
    Har filat utlösningsmekanismen och böjt betesplåten så den ligger nära träplattan.

De små djuren är experte på att äta försiktigt. helt otroligt.

Skall försöka finna andra fabrikat av fällor.

Någon som vet bra fällor?
    Biltemas små burar?
    Plastplatta eller träplatta?

Minksprayen låter intressant.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Vi använder fällor av plast som inköpts på Granngården.
    Lätta att ladda och känslig, inte någon som kan tjuväta bete där utan bestraffning.

0 Ej tillåtet!

Använder biltemas fällor https://www.biltema.se/fritid/tradga...ABEgIZCvD_BwE#

Å matar dom med Polly funkar kanon

0 Ej tillåtet!

Finns i Biltemas kemrum där sprayfärg och dyl finns heter Antiminkspray.
    Senast redigerat av Hans Owe Pettersson den 2020-11-18 klockan 12:16.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Gullbrandstorp

1 Ej tillåtet!

En annan metod är att hindra mössen från att ta sig in. Kapa till två st 90 graders vinklar i plyfa, sätt ihop dem runt hjulet så att det blir en ram. Gör samma sak runt alla hjulen. Därefter lägger ni en tjock rand med smörjfett på plyfa ramarna, ingen mus vill ta sig över detta. Vi har gjort så med flygplanen i hangarernaminst 20 år och sluppit möss.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Grängesberg

0 Ej tillåtet!

Jag köpte Julas skadedjurs skrämma för några år sen och den har funkat bra, men garagets apparat har inte funkat nu och där kom mössen in.
    Julas nr 713039 kostar 149:-. Jag lär köpa ett nytt till garaget.

0 Ej tillåtet!

Nu verkar det som att jag fått alla möss som var i husbilen.
    Flera dagar nu och betet sitter kvar.
    Verkar som de städar efter sig, alla muslort som fanns på golvet omkring fällorna är borta???
    Kanske nödprovint för de sista överlevrna?

Funderar på hur de tar sig in i bilen. Helt magiskt att de klarar detta.
    Först måte de ju klätta upp på hjulen, och på underredet hitta en ingång.

Man hör ju hur folk har fått möss i personbilar.
    Där man man kanske tänka sig friskluftintaget som möjlig väg, genom fläkten och in.

Spännande tips som kommit fram i denna tråd i alla fall.
    Kanske säsongen då möss försöker hitta vinterkvarter nu är över.

Roy

0 Ej tillåtet!

Den jag pratade med på Anticimex när jag skrev artikeln berättade att en normalstor mus bara behöver ett hål på 5-6 mm för att ta sig in.
    Dom har ett mjukt kranie och skelett så dom kan ta sig igenom väldigt trånga utrymmen.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

0 Ej tillåtet!

Otroligt att de kan tränga sig in i så små hål.
    Tänker lite på grottdykarna som med dykutrustning och tuber klämmer sig igenom trånga passager, måste vara klaustrofobiskt.
    Inga nya möss idag heller och betet är kvar på fällorna. Så tydligen har jag lyckats utrota dem.
    Tydligen har man så små hål eller springor i husbilen, trots att den verkar tät.
    Något som tyx gälla även nyare husbilar.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Staffanstorp

0 Ej tillåtet!

Har ni en halvintegrerad husbil, Fiat,Citroën ,Peugeot så finns dom som höger och vänsterstyrda vilket betyder att på vänsterstyrda går kabelstammen från motorrummet in i hytten in på vänster sida, på höger sida bakom spolarvätskabehållaren ska det sitta en tätning i motsvarande hål som är ganska stort,på min bil av årsmodell 2017 fanns ingen tätning alls så där kom mössen in via motorn, det går även att komma åt bakom handskfacket , dom förstörde en bäddmadrass pissade ner både förar och passagerarsätet.åt på besticken ,byggde bo någonstans med isolering från trumapannan.

Husbilskompis Bo Petterssons avatar
    Stad/Ort
    Västerfärnebo

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Roy Nordqvist Visa inlägg
    Snacka om statistik.
    C:a två veckor ha jag dagligen satt på nytt bete, ost, på två små musfällor.
    Varje dag är osten aväten, men fällan har inte slagit igen.
    En dag däremot var d två små möss, en i varje fälla.
    Dvs 13 dagar med två fällor, och de ahde inte slagit igen.
    En dag med två små möss.

Detta trots att jag spänner fällorna så kritiskt det går.
    Har filat utlösningsmekanismen och böjt betesplåten så den ligger nära träplattan.

De små djuren är experte på att äta försiktigt. helt otroligt.

Skall försöka finna andra fabrikat av fällor.

Någon som vet bra fällor?
    Biltemas små burar?
    Plastplatta eller träplatta?

Minksprayen låter intressant.

Roy
    Jag hade samma problem att mössen åt rent men fällan utlöste inte. Helt otroligt skickliga MEN jag skar små köttbitar som frugan sydde fast på blecket och PANG så fick jag två stycken direkt. Detta gäller inomhus i bostaden, vid husbilen har jag lagt enris runt hela bilen och på hjulen. Har för kontrollens skull även en fälla inne i bilen men ingen napp där ännu så länge. tack och lov.

Husbilsombudsman Lars Nässs avatar
    Stad/Ort
    Hallstahammar

0 Ej tillåtet!

Efter att ha googlat på möss så står det att de kan hoppa ca 30 cm högt och då kan de säkert ta sig upp under bilen utan att klättra på hjulen tänker jag.
    Vi har haft möss i bilen varje vinter vilket inte är så konstigt då vi förvarar bilen på landet, och hitintills så har flera dynor blivit förstörda 3 st bilbälten på förarplatsen samt sista vintern så hade de taget sig in i ett skåp där vi har plastpåsar, aluminiumfolie, servetter m.m. och förstört allt som fanns där. Skåpet är placerat under gasolspisen och där dräneringsslangen från spisen går genom golvet hade de gnagt upp ett hål så de kom in. De har också gnagt på elkablar tråkigt nog.

Jag saknar råttgiftet som man kunde köpa för några år sedan.

Har i år kunnat ställa in HB:n på nytt ställe och hoppas slippa mössen där men ska placera några musfällor för säkerhets skull.
    ”Jag äter inte ekologiskt odlad mat. I min ålder behöver man alla konserveringsmedel man kan få.”
    – George Burns

0 Ej tillåtet!

Mössen som bodde med oss i friggeboden under byggtiden här var tydligen lite bättre än era möss, den jag tittade på hoppade ca en meter rakt upp från stillasittande när vi skulle börja förhandla om vems bostaden egentligen var.

0 Ej tillåtet!

Min bror påstår att de kan springa mot en vägg, hoppa upp och ta avstamp en meter upp och komma upp till till sitt mål närmare takhöjd.
    Han påstår att han sett det.
    Det finns inget som inte går, det är bara mer eller mindre omöjligt!
    Den som har mest bråttom i trafiken ligger oftast sist i bilköer!

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Fjellhamar

0 Ej tillåtet!

Vi har venner som bor i blokk, og der var det kommet inn en mus i stua i 3 etg. Hadde nok ikke hoppet, men det er nok bare glatte overflater som en mus ikke kan komme over.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    ekerö

1 Ej tillåtet!

Inlägget är raderat i sin helhet då den fångstmetoden som beskrevs strider mot jaktvårdslagen och är ett jaktbrott.
    Den typen av fälla som beskrevs i inlägget skall enligt lag vittjas var femte timme.
    https://svenskjakt.se/start/nyhet/sk...for-musfallor/

Åtgärden är utförd av två moderatorer i samråd.
    Lars Näss/Gomer Swahn
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2021-01-16 klockan 09:58.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar