Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Plywood

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Plywood

Jag har tänkt att jag ska lägga en skiva ca 20 cm över golvet i garaget. På så sätt får jag mer förvaringsutrymmen. Jag har tänkt mig 12 mm plywoodskiva och med lämplig distans mitt under skivan bör den förhoppningsvis inte svikta.

Vilken typ av plywood ska jag välja? Det är inte så enkelt som att bara söka på ex.vis Marinplywood och hitta rätt i denna djungel.

Jag söker en skiva med låg vikt och så ska den vara formstyv och inte slå sig i första taget. Färgen på skivan får gärna vara mörkbrun som befintligt golv i garaget.

Någon som har tips på lämplig plywood?

//Jens

1 Ej tillåtet!

Sv: Plywood

Formplywood (används till att bygga gjutformar) är både mörk och styv.

Husbilsombudsman Olle Jonssons avatar
    Stad/Ort
    Ludvika

1 Ej tillåtet!

Slå till med s.k. slitskyddplywood som bl.a. används som lastyta i släpvagnar. Dyr men outslitlig.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/formplywood/slitskyddsplywood-12x1500x3000-4-50m2-90021

1 Ej tillåtet!

Tänk på friktionen. Formplyfa är som bambi på hal is om något ställs ovanpå

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Lätt är det inte att hitta rätt i plywooddjungeln för en lekman. Formplywood är inte som den var förr. Alla de skivor som jag tittade på var skeva. Försäljaren på det stora byggvaruhuset sa direkt att de inte var något att ha om jag skulle bygga en hylla.

Jag tittade också på slitskyddplywood och också på flakplywood/karosseriplywood hos en annan firma som jag har stort förtroende för. Det är som Olle skriver en helt annan kvalité men också ett mycket högre pris. En sådan skiva vill man inte måtta och såga fel.

MDF-skiva blev jag avrådd att använda. De skivorna används bara inomhus och nog inte så lämpliga i husbilsgaraget.

Björkplywood eller liknande skulle nog funka bra och priset är överkomligt. Kom på den geniala idén att jag kan lägga en gummimatta på skivan så att sakerna som ska stå där inte kasar runt. Detta avråddes jag bestämt från. I mitt fall har det nog ingen större betydelse då det blir en frihängande hylla men har nu förstått att det inte är lämpligt att ha på golvet i garaget.

Vintern är lång... jag funderar vidare och fler tips mottages tacksamt.

//Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Barsebäck

1 Ej tillåtet!

Hur vore det med en aluminiumplåt? Formstyv och relativt lätt.
    Mvh Bengt

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar