0

Jag funderar lite över kostnader vid Vanlife eller RVlife.
Ser på Youtube att de i USA och Kanada klarar sig på 400-600 $ per månad.
Om man äger sin Van/Husbil och inte har några andra lån så går det att leva billigt i Sverige med.
Mitt räkneexempel som gäller för mig. Kostnad per månad.
Skatt, försäkring och besiktning 690:-
Mat 2000:-
Mobil/internet 399:-
Gasol 300:- (snitt)
Disel 780:- ( i tank i månaden i snitt)
Hamnar då på 4169 :- i månaden. Dvs. 480 $
Med tanke på att existensminimum ligger på 5002:- per månad så är det härligt att det går leva billigare i sitt fordon och belasta miljön mindre, inte trängas och lättare kunna isolera sig nu i convidtider.
Hur ser era kostnader ut, tankar om minimalism, Bo i sitt fordon och miljöaspekterna?
För att få en någorlunda rättvis bild jämfört med andra boenden, måste man räkna in värdeminskning på bilen, service och eventuella reparationer, kostnader för ställplatser eller campingar etc. Då blir det helt andra kostnader.
Var är din kalkyl Lars Erik?
Det finns inget som inte går, det är bara mer eller mindre omöjligt!
Den som har mest bråttom i trafiken ligger oftast sist i bilköer!
Jag har ingen kalkyl! Kalkylen blir ju väldigt olika beroende på vilken bil man har. Men jag anser det ganska självklart att det tillkommer kostnader för t ex ställplatser eller campingar om man inte fricampar hela tiden, vilket lär bli svårt.
Bor man i villa eller lägenhet och har en husbil kan man ju, som jag ser det, bortse från bilkostnaderna om man bosätter sig i bilen, för den hade man ju redan. Men skaffar man husbil för att bosätta sig i den måste man räkna in bilens alla kostnader i sina boendekostnader - där var jag lite otydlig i mitt förra inlägg.![]()
För min egen del så är det enbart boende i Husbilen.
Service kostnad är liten kostnad, gör det mesta själv.
Värdeminskning är inget jag räknar då den är 18 år. (vem räknar med Värdeminskning eller värdeökning på bostad i sin månadskostnad)
Fricamping funkar 100 % vår-sommar-höst, lite laddning en två gånger i veckan på vintern, om man inte styr söderut.
Slutligen bör någon buffert såklart finnas för plötsliga kostnader
Min mening är att man klarar sig rätt bra och man klara sig på små medel om man har rätt förutsättningar.
Aktuellt ämne för oss. Vi har hus som vi ska sälja. Köper en bostad i Spanien. Husbilen har vi nyss köpt, Den är betald,,
Vi vill inte bo kvar i Sverige längre,Skriver oss hos barn tillsvidare,,
Nästa år är tänkt,,
Låter sjukt gött, lycka till.
Det finns inget som inte går, det är bara mer eller mindre omöjligt!
Den som har mest bråttom i trafiken ligger oftast sist i bilköer!
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se