Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vidvinkelbackspeglar

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Vidvinkelbackspeglar

Hej.

Jag har "hängande ytterbackspeglar" men saknar vidvinkelbackspeglar. Jag vill gärna ha bättre sikt bakåt vid t ex omkörning och parkering. Har sett att det finns sådana speglar att montera (klämma fast) under befintlig backspegel.

Någon som har tips på någon bra vidvinkelbackspegel?

//Jens

1 Ej tillåtet!

Sv: Vidvinkelbackspeglar

BILTEMA har ett par modeller av vidvinkelbackspeglar.
    Här är en: https://www.biltema.se/bil---mc/bilt...gel-2000034853
    En liten oval sak som monteras på ordinarie spegel.
    Sådana sitter på min husbil, troligen ditsatt av förre ägaren.
    Men verkan, eller funktion är tveksam, visst ger den en bild som genom en spridningslins, dvs det förminskar bilden och därmed ökar synfältet.
    Att få någon effekt i "döda vinkeln" är nog att begär för mycket.
    Döda vinkeln är ett så viktigt moment att ha koll på vid sväng eller filbyte att det är svårt att lita på speglarna.
    Folk brukar ju köra om trots att man blinkar i god tid oavsett om de hamnar i döda vinkel, så det gäller att vara 100 % säker innan man "flyttar bilen i sidled" (som det heter i lagen om blinkers).
    Jag minns inte någon gång jag sett något viktigt i dessa vidvinkelspeglar.
    BILTEMA har en mindre modell som limmas med dubbelhäftande tejp på ordinarie spegelglas.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Vidvinkelbackspeglar

Jag har hittat denna vidvinkelspegel. https://campout.se/husvagn-husbil/ba..._grp-s1%2F5791

Som jag förstår det så lossar man glaset genom att lossa centrumskruven på baksidan och spänner fast backspegeln med en bygel under eller över befintlig backspegel. Rätta mig gärna om mitt antagande är fel.

//Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar