Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Överlastavgift

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Överlastavgift

Hej.

Jag funderar på axelvikter och vad kan konsekvensen blir om jag överskrider en axelvikt men håller mig under totalvikten på en personbil klass 2.

1 § Överlastavgift tas ut enligt denna lag om ett fordon eller ett fordonståg framförs på väg med högre axeltryck, boggitryck, trippelaxeltryck eller bruttovikt än som är tillåtet för fordonet, fordonståget eller vägen och fordonet är
    1. en lastbil som inte är en EG-mobilkran,
    2. en buss,
    3. en tung terrängvagn som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, eller
    4. en släpvagn som dras av en bil, av en tung terrängvagn som är konstruerad för en högsta hastighet som överstiger 30 kilometer i timmen, av ett motorredskap klass I eller av en traktor b.

En personbil klass 2 kan vad jag förstår inte omfattas av denna lag då husbilen inte är en lastbil eller buss.

Kan jag få böter om någon av axlarna har för hög vikt men jag överskrider inte husbilens totalvikt?

Någon som vet? Många husbilar rullar säkert med för hög vikt på bakaxeln men har totalt sett inte övervikt.

/Jens

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

4 Ej tillåtet!

Sv: Överlastavgift

Du är helt rätt ute att det inte går att bestraffa föraren av husbilen, om den är registrerad som pb, enligt denna lag, utan det är bara Trafikförordningen 4 kap. 4 § som kan användas, där står det bara nämnt om överskridande av maximilast. Dock skulle man kunna tänka sig att kunna bestraffa någon husbilist för vårdslöshet i trafik om lasten har fördelats så att framförandet blir riskabelt. Annars finns ju Trafikförordningen 3 kap. 80 § punkt 5 "om att lasten kan försvåra körningen av fordonet".

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Tack för svar!

Då drar jag slutsatsen att det är en bedömning från polisen sida om min husbil är trafikfarlig eller ej med ex.vis 100 kg för mycket på bakaxeln. Säkert svårbedömt och föga troligt att jag skulle bötfällas för vårdslöshet i trafiken så länge jag inte överskrider totalvikten.

/Jens

0 Ej tillåtet!

Sen finns det ju en anledning till att tillverkaren angivit en max axelvikt, som inte har ett dugg med en ev polisbedömning att göra. Visst finns det marginal men axeln är ju konstruerad för att klara en belastning upp till en viss vikt. Att överskrida den gränsen regelbundet påverkar inte bara köregenskaperna utan sannolikt även livslängden på axeln och dess olika komponenters (tex hjullager). Bättre att fördela om lasten, eller kanske ännu bättre, inte släpa med sig så mycket "bra-att-ha-saker". ; )

Husbilskompis Johan Kinneryds avatar
    Stad/Ort
    Borlänge

1 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Jens Jernmark Visa inlägg
    Tack för svar!

Då drar jag slutsatsen att det är en bedömning från polisen sida om min husbil är trafikfarlig eller ej med ex.vis 100 kg för mycket på bakaxeln. Säkert svårbedömt och föga troligt att jag skulle bötfällas för vårdslöshet i trafiken så länge jag inte överskrider totalvikten.

/Jens

Att polisen skulle välja att rapportera för vårdslöshet i trafik är som du skriver föga troligt. Jag skulle nog kunna tänka mig att det är synnerligen osannolikt, om inte bilens körbarhet påverkats på något extremt sätt, då bevisningen skulle bli komplicerad. Vilken polisman som helst skulle nog föredra att använda Trafikförordningen 3:80 i ett sådant läge, vilket nog inte heller är så lätt.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

1 Ej tillåtet!

Jag tackar för era synpunkter!

Avsikten med min fråga var inte att tänja på gränserna men ibland kan man hamna på gränsen eller strax däröver på bakaxeln. Jag har full koll på mina axelvikter då jag har tillgång till en krönt 60 ton våg. Jag har normalt ca 150 kg kvar innan jag uppnår totalvikten på husbilen. Utan omsvep erkänner jag att jag ligger mycket nära maxvikten för bakaxeln vid fullastad husbil. Det tror jag många gör utan att man för den skull har en massa onödiga prylar i husbilen.

För egen del finns risken att vi går över maxvikten på bakaxeln när vi har barnbarnen med i husbilen. 2 extra cyklar och deras prylar väger några kilo. Några större stuvutrymmen i den främre delen finns inte i vår husbil.

Jag är inte orolig för bakaxeln. Den är säkert väl tilltagen men påbyggnadsdelen bakom bakaxeln ska man inte överlasta.

Under resans gång förflyttar vi också 100 liter färskvatten bakåt till gråvattentanken. Små bäckar blir en å. :-)

/Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar