Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 30

Ämne: Gammelbilar

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Dals Långed

1 Ej tillåtet!

Gammelbilar

Undrar om det finns någon "klubb" för veteran husbilar?
    Kurt G

0 Ej tillåtet!

Sv: Gammelbilar

Har sex år kvar.
    Om man räknar veteran vid den ålder då de blir skatterfria. dvs 30 år.

Roy

0 Ej tillåtet!

Tror inte att det finns någon klubb, däremot finns det Facebookgrupper runt äldre husbilar.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Dals Långed

0 Ej tillåtet!

tack för svar. Jag räknar "gammelbil" från 30 år och äldre. Har inte fäsebok längre, då jag höll på att få hjärnblödning på allt gnäll och skäll på allt och alla i det forumet.

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Kurt Gydemo Visa inlägg
    tack för svar. Jag räknar "gammelbil" från 30 år och äldre. Har inte fäsebok längre, då jag höll på att få hjärnblödning på allt gnäll och skäll på allt och alla i det forumet.
    Håller med, Facebook har sedan länge tappat intresse för mig.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

1 Ej tillåtet!

Skulle den här tråden kunna vara en tråd för dom bilar som inte är alldeles nya och moderna.
    Förra sommaren tyckte min fru att en husbil var en god idé. Det dök upp något på blocket som var tillverkat av SMV i Örebro ( firman som tillverkade ”ägg husvagnarna) dom byggde några husbilar -83-85 kallades Campero. Lite oklart hur många som byggdes. Färre en 20 tror man ( verkar inte finnas något register hos tillverkaren på antal byggda.
    Chassit som användes var Ford Transit i det kraftigaste utförandet 190, dubbel monterade bakhjul total vikten var lite varierande våran har 3500kg. Vägde den med bränsle vatten två personer en liten Border Collie då vart det knappt 3000kg.En bild från broschyren.

Våran

Interiör tror att det rosa är original liten aning -80 tal.
    Vi har hittat 6st som finns kvar idag.
    Våran är den enda dieseln som vi hittat. Ford 2,4l York 62hk 134Nm , det tröttaste jag kört. Så för att göra den körbar står en uppdatering på motorsidan på attgöra listan. Där den har sällskap av rätt många detaljer till. Vi nöjer oss så här tillsvidare. Med en förhoppning om att det fylls på med mera veteraner. Vad som är en veteran är upp till den som skriver. För min del är allt välkommet .
    Göran i Björnarbo
    Bifogade bilder Bifogade bilder

0 Ej tillåtet!

Vad snygg den är!
    Så skall en husbil se ut.

Roy

0 Ej tillåtet!

Tog mig friheten att starta en ny rubrik "Veteranklubben" och lägga inläggen där.
    Nu har ni med gamla bilar en alldeles egen plats.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Snygg är inte det första ord som dyker i mitt huvud när jag ser våran Kennil Campero SMV. Men det var så husbilarna såg ut för 30-40 år sedan.
    Har sedan tidigare en SMV 10 ”äggvagn från -65 som vi drar med en Amazon. Sedan dök det upp en SMV husbil på blocket ett par mil bort. Hann med tre nätter förra sommaren. Och hann konstatera att det mesta var defekt. Fick igång kall vattnet. Kylen och lyset i bodelen , sedan tog vi med alla barnbarnen och åkte till Gustavsvik i Örebro dom är 4st mellan 5-11 år, en väldigt uppskattad utflykt.
    Så nu håller vi på och planerar en lite längre utflykt till sommaren.
    Kan konstatera att det är ingen bil för motorvägens vänsterfil. Lite vinglig på vägen, sägs att hjälp luftfjädring ska bättra på vägegenskaperna.
    I bland brukar jag säga att det är resan som är målet. Då ska man inte räkna sitt hastigheter
    Men chassit är i lika som på Transiterna från -65. Längsgående bladfjädring och stel axel både fram och bak.
    hoppas att det blir flera gammel bils åkare som skriver någon rad och kanske till och med lägger ut någon bild på sin bil. Finns ju en del hembyggen, samt en del campingbuss , sedan fanns det ju Toppola också men då är kilopriset högt, har en OG 900 så man kanske.... Ge dig Göran !
    Mera gammel bilar i tråden.
    Göran i Björnarbo
    Senast redigerat av Göran Ekman den 2021-01-31 klockan 08:54.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Tog mig friheten att starta en ny rubrik "Veteranklubben" och lägga inläggen där.
    Nu har ni med gamla bilar en alldeles egen plats.
    Plus på det.
    Göran i Björnarbo

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Här platsar man direkt med vår gamla Winnebago årsmodell -87

Vi har haft den i 15 år och undertiden har jag nog skruvat i all interiör och exteriör. Listan över åtgärder är lång.
    10,5 meter lång och 6,7 ton tung. Behöver 3,4 meter frigång för att inte skala bort A/C'na på taket.
    Konverterad från 7,5L bensinare till 6.2L diesel av tidigare ägare. Drar 2 liter milen med automat.
    Har det mesta som man behöver i utrustning.
    Det "charmiga" är att det alltid är någonting som inte fungerar.
    Just nu går inte det inbyggda bensinelverket förmodligen beroende på att idioten som äger bilen inte kollade vad det var i dunken som han hällde i.
    Bensinmotorer går inte på diesel, vilket jag redan visste. När huvudet är dumt får kroppen lida.......
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2021-02-10 klockan 07:49.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Dom där har man bara sett på bild , Winnebago använder min australiensiske svåger som en synonym till husbil.
    Ser ut som att du har puts på den. 6.2 liter låter som en Cheva åtta. Spontant känns 2 liter/milen rimligt för att flytta den. Våran 3500 kg Transit vill ha
    1,5 l/mil med en 2,4l diesel fyra. Det är inte rimligt.
    Vad är det för bensinare till elverket? Hoppas att det inte blivit några motorskador.
    Göran i Björnarbo

Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Elverket är av fabrikat Onan. 2 cylindrigt som ger 3 kW. Det har nog klarat sig men eftersom det sitter lite bökigt till så blir det nog en heldags jobb att få ordning på det.
    Din förbrukning låter lite hög men de gamla motorkonstruktionerna var väl inte så ekonomiska som dagens.
    De äldre jänkarna var nog ganska lätta att konvertera från bensin till diesel. Dieselmotorn passar direkt på lådan och motorfästena på framaxelbalken.
    I mitt fall var nog flytten av kompressorn till A/C'n det knepigaste, men det gick också.
    Man har ganska gott om plats med en lång bil:

Nu har ju vår papegoja lagt beslag på matgruppen och jycken häckar i soffan så hustrun och jag har fikagruppen till höger
    Det här är ungefär halva bilen så det finns lite mer utrymme akteröver.
    /Nisse
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2021-02-10 klockan 07:48. Anledning: Mitt tangentbord stavar fel ibland

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Bara på kul var vi förbi en stor husbils återförsäljare igår, det enda som tilltalade oss var en ny plåtis den skulle vara en trevlig äventyrs bil.
    Måste vara något fel på mig som inte får något habegär till en ny fin husbil.
    Vart ett nytt manuellt fotsteg, samt ny toa och handfat. På önskelistan står en lite råstarkare motor, så att inte med trafikanterna behöver bli vansinniga på oss när det lutar uppför. Sen är 1,5liter/milen inte OK när bränslet bara transformeras till svart rök.
    Göran i Björnarbo

0 Ej tillåtet!

Om du någonsin tänker göra dig av med den bilen Nisse kommer jag att hemsöka dig för all framtid om inte jag får första tjing :-) ;-)

Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Göran Ekman Visa inlägg
    Måste vara något fel på mig som inte får något habegär till en ny fin husbil.Göran i Björnarbo
    Alla är vi olika och har tack och lov inte samma behov och önskemål! Det vore en trist tillvaro.
    Vissa vill ha stort, nytt och bekymmersfritt.
    Andra som jag tycker att fixandet och donandet är halva nöjet.
    Fysiska förutsättningar bestämmer ju också valet av bil. Med en handikappad hustru faller plåtisar och dagens ganska kompakta bilar där man ofta skall vara bergsbestigare för att komma upp i bingen bort.
    Vi måste ha rymd, toalett och lämpligt skruvbart oblekt åt mig = gammal jänkare.
    Det är lite tungt ibland, kolla bakaxeln:

Det tar emot lite ibland när man som jag fyller 75.
    Jag bytte insprutningspump, spridare och glödstift för två år sedan och det blev som en ny motor.
    Ryker din svart kanske det är läge för nya spridare?
    /Nisse
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2021-02-10 klockan 07:48.

Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Gomer Swahn Visa inlägg
    Om du någonsin tänker göra dig av med den bilen Nisse kommer jag att hemsöka dig för all framtid om inte jag får första tjing :-) ;-)
    Noterat! Observera att bevingad skränig 23-årig kakadua ingår. Hon lever nog 40 år till.....

Hon är en riktig besservisser men hon underexponerar alltid.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Diesel motorerna i äldre Transiter är från -72-84 en Ford York motor en fyra på 2,4 liter en förkammar diesel med 62hk och max vrid 134 Nm
    bilen är väldigt undermotoriserad . -84 vart motorn direktinsprutad och 2,5 liter och lite starkare den motorn hängde med till -00 på de senare ofta med turbo. Den klenaste turbomotorn lämnar 80hk och 200 Nm. Har skaffat en donator bil -96a. Det är den motorn som det kommer att läggas energi på.
    Det som kan bli ett problem är att man får inte öka vridmomentet med mer än 10%. Lite oklart hur det ska gå att registreringsbesikta bilen.
    Rent tekniskt är det inga problem att byta motorn det följer även med en 5-växlad låda som ska ersätta den 4-växlade med överväxel som sitter bilen idag.
    Dom 2,5 liters motorerna har ett gott ryckte när det gäller driftsäkerhet. Bortsett från den elektriskt styrda Lucas EPIC pumpen, planen är att byta ut den till en mekanisk Bosch pump. Det är standard lösningen för att slippa krånglande elektronik.
    Oavsett motor effekt har jag inga planer på att ligga i vänsterfilen på motorvägen. Den blir vinglig när man kommer över 85km/ timmen.
    En kund i verkstan är lyrisk över hur hans gamla Fiat blev efter montering av hjälpluftfjädring på bakaxeln.
    Göran i Björnarbo

1 Ej tillåtet!

Nemas problemas, bara att lära henne säga sitt, ligg så kan hon ha hur kul som helst med Torsten som är en lydig hund :-D

Ha det gott!

Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Bryr sig besiktningen verkligen om att du byter ut din utslitna 62 hk mot en frisk 80 hk? Är det något att informera om? De lär inte vara speciellt intresserade. Jag frågade "min" besiktning om synpunkter på komplettering av min med en turbosats. Svaret: Gör det du! Vi bryr oss inte.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Det är så min tanke är , men tordes inte skriva det. Har
    frågat en man som har slutat på ett bilprovnings företag. Ingen som bryr sig var hans åsikt. Men ska det vara efter regelboken blir det svårare. Skulle någon haka upp sig på turbon får man besikta utan turbo . TD motorn fanns med laddluftkylare och 115 hk och 250 Nm.
    Har roat mig med att räkna lite på hastigheter verkar som att max vridmoment hamnar ungefär kanske 80-90 km i timmen det är där jag vill ha det sitter 14” fälgar i original tror att det ska gå att få dit 16” från någon äldre Iveco.
    Göran i Björnarbo

Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Jag bytte fjädringen runt om vår "pråm"
    Passade då på att komplettera med luft bak vilket gjorde en bra skillnad.
    Efter fjädringsbyte blev bilen 10 cm högre vilket är bra med tanke på mitt överhäng. Bilens alltså.

Den blå insatsen styvar upp spiralerna fram så på det hela taget är väghållningen ok nu.
    /Nisse
    Senast redigerat av Gomer Swahn den 2021-02-10 klockan 07:47.

Stad/Ort
    Vissefjärda

2 Ej tillåtet!

Fjäderstockarna bak är en historia för sig.

Ingenting man bara slänger dit.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Det dök upp en till riktig vad det är vet jag inte. Stommen verkar helt lika Campero en del detaljer är annorlunda.
    Tycker att den är snygg i rött.
    Göran i Björnarbo

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Har en Rapido 710 1992 med 95 hk 2.2l bensin. Faktiskt rätt snål på soppa..Börjar så småningom om få ordning på den. Inget funkade vid köpet. Priset därefter.
    Liten, går in på en vanl P-plats (oftast).
    Efter en incident på Ölandsbron med förra blev en HB med mindre vindfång..(=utan alkov).
    Hittills enda incidenten en avbruten sem i V-götland då ena bromsoket fram lossnat och bultarna fallit bort. Spännade hemresa en fre em. Båda bultarna satt fö lösa på andra sidan också, trots låsvätska.
    Gillar att pilla lite så i år blir det nya ljusinsatser, nytt reläkablage för dem (=bättre ljus). Nytt system (eget!) för ladd av bobatterier och nya rejäl solcell.
    Tillkommer extrahögt monterat LED-backljus och backkamera. Finns att göra.
    En överraskning var att den hade kamrem! Visste inte det.
    Byts i år..
    Som sagt gillar att leka lite med el..Blir nog klar först till 30-årsdagen..
    Senast redigerat av Stig Rudmark den 2021-04-08 klockan 12:47.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar