Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 26 till 30 av 30

Ämne: Gammelbilar

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Sv: Gammelbilar

Lite dålig på på att känna igen bilar. Kör jag med uteslutningsmetoden kan jag konstatera att det inte är en Mercedes, Ford, Fiat (Peugeot, Citroën).
    Då återstår Renault.
    Verkar som att när en husbil har uppnått en vis ålder upphör den kärleksfulla omvårdnaden, förfallet börjar inträda. Har bilen tur hamnar den hos någon som ser förbi bristerna. Och börjar underhålla den.
    Samt det verkar vara något med 12volts el som lockar framden ”lilla elektrikern” ur många människor, där är allt tillåtet ”det är ju bara 12volt”.
    Göran i Björnarbo

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

Med 50 års erf inom "el" så brukar jag oftast koppla rätt, vet vad jag gör.
    Nu ska jag bara fundera ut hur jag kan få bilgeneratorn och solcellerna att lira ihop. Har ett par, förhoppningsvis goda, ideer. Vet faktiskt inte hur man gör på modernare fordon? Nån som vet?
    När man tittar på annonser så är det ofta fuktproblem på alkovfordonen, här är hela "fronten" över "kördelen! i tät plast.
    Den som fibblat med husvagnar av ett par märken inser hur usla vissa konstruktioner är.
    Man tar i handtaget i fronten för att vrida på vagnen - och får handtaget i handen!
    Sen är det ju sedvanliga problem med läckande taklucka pga dåligt tätningsmaterial..
    Det mesta är inte så svårt att åtgärda, möjligen tidskrävande..
    Men det är kul!
    Ska göra ett par nya rullgardiner fram, de gamla är torra/torkade. Blir spännande.

PS: det är en Renault T 1400..
    Senast redigerat av Stig Rudmark den 2021-04-08 klockan 13:01.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Det jag har i minnet var det som var på vårat bygge.
    Fanns en elegant larminstallation också.
    Göran i Björnarbo
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Månsarp

0 Ej tillåtet!

"Den Lille Hemelektrikern" i högform?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Huddungeby

0 Ej tillåtet!

Tror att vi är 13e ägaren. Man känner sig som en arkeolog när man letar sig ner genom tidslagren. Skillnaden är arbetsredskapen, avbitartång istället för
    pensel. Tror att att jag har tagit mig ned till 1983. Chassit är Ford Transit mk2 har städats bort ett start batteri. Är kul med el.
    Så här ser original elcentral ut
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar