Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nytt bodelsbatteri, vad ska jag köpa?

0 Ej tillåtet!

Nytt bodelsbatteri, vad ska jag köpa?

I min husbil sitter just nu ett 260 Ah Trojan batteri (eller rättare sagt 2, dom är bara på 6 volt). Eftersom min familj, inklusive mig, då och då lämnat strömmen på är batteriet inte i något vidare skick. Dessutom väger det 66 kg vilket inte är någon fördel för lastvikten.
    Bilen är en gammal Fiat från 1999 med 2.8 l motor. Elboxen är ger max 10 A och max 14,4 volt (20 min för vanliga och 6 tim för gel batteri). Vi har bara LED lampor i bilen, med barnen gejmar och nu på vintern går Trumavärmaren konstant. Brukar kunna stå 2 dagar utan att starta motorn, med har ingen aning om hur många av dom 260 Ah som är kvar.

Nu funderar jag på att köpa nytt bodelsbatteri. Vad ska jag ha? Biltema har diverse modeller som folk verkar nöjda med, jag har haft flera startbatterier från dom som varit bra. Banner Energy Bull verkar också ganska prisvärt. Tänker mig att 100 Ah borde räcka, och gör det inte det märks det på första turen så jag kan köpa ett till likadant och parallellkoppla.

1 Ej tillåtet!

Sv: Nytt bodelsbatteri, vad ska jag köpa?

Själv köpte jag BILTEMA:s sk Underhpllsfritt batteri för sol vind hb hv och båt.
    art 80-80, 80-90 eller 80-100.
    Beskrivs som: "tål extra många upp-urladdningar"
    Och det är ju vad som krävs för ett bodelsbatteri.
    Men någon spec för vad det betyder får man inte.
    Batteriet har funkat bra i tre säsonger, och jag hoppas det överlever nästa sommar oxo.
    Startbatteriet däremot har gått över 9 år.

Man får inse att det är ur och uppladdningscyklerna som ger livslängden. Samt hur djupa urladdningar det blir.
    Det lönar sig därför att ladda ur så lite som möjligt, exis LED lyse.

Med två 100 Ah batterier parallellekopplade får vi lägre urladdningar räknat i procent, varvid livslängden blir bättre.
    Ev kan två 100 Ah ge mer än dubbla livslängden för en given urladdningsström.

Ett startbatteri blir aldrig bra som bodelsbatteri.
    Liksom ett bodelbtteri inte lämpar sig som startbatteri.

Även om man bara tror det är reklam att det är en skillnad på btterityper, så är det en skillnad, de är byggda för ett visst ändamål. Men skillanderna kan vara små och upplevd livslängd är svårt att kvantifiera. (sätta mått på)

Att startbatteriet ofta lever betydligt längre beror på att en motorstart laddar ur batteriet väldigt lite, exvis bara 5 Ah.
    Sen laddas det omedlabart upp igen. Startbatteriert skll däremot kunna leverra en hög ström unde några sekunder.

I ditt fall Björn med barn och vintertid, med mycket drift av värmen, skulle jag välja så mycket Ah som möjligt exvis två 80-100 om de får plats.

Biltema AGM baterier med "tre gångers cyklingstålighet.... "
    Ja men vad betyder det då, hur många cykler och ner till vilken nivå?
    Man talar om bilar med start stopp funktion, vilket kanske är en form av "cykling" men som inte alls liknar bodelens drift i en hb.

Själv har jag tillverkat extra långa startkablar, (c:a 4 - 5 m) som gör att jag kan koppla boelsbatteriet till startbatteriet för nödstrat. Aldrig använda ännu......

Roy

1 Ej tillåtet!

Lite å fundera på.

Ett fulladdat batteri skall ge ungefär 12,7 V lite drygt. Då mäter du på obelastat batteri som inte är nyladdat.
    Ett nylladdat batteri kan visa en bit över 13 V det första dygnet.

När spänningen sjunkit till 12,4 V är batteriet i praktiken urladdat. Tar du ut mer börjar djupurladdningen och det skall du alltid undvika.
    I praktiken innebär det att du har ungefär 50 A att förbruka i ett 100 A batteri.

Enligt min uppfattning är Biltemas gula AGM-batterier ett bra och prisvärt val.
    MEN STOPP! Det står ju att det är enbart startbatterier.
    Jo så är det, men tidigare skrev man i instruktionen att batteriet fungerar som start- eller bodelsbatteri.
    Jag misstänker att man med den generösa garantin på 3 år fick tillbaka en väldig massa batterier.
    Djupurladdar du ett sådant batteri ett antal gånger så ger dom upp.

Jag körde två sådana under tre år och hade aldrig några problem.
    Då var jag noga med att aldrig dra ur mer än 50%.
    Fördelen med ett AGM-batteri är att det är helt slutet och avger ingen gas vid laddning.

För två år sedan bytte jag dessa två mot ett litiumbatteri på 100A
    Det motsvarar 200A i blybatterier och kan laddas ur helt utan att ta skada.
    Lyfte ut 48 kg och stoppade in 14 kg.

Litium är ungefär fem gånger så dyra, visst men du har flera tusen laddcykler i ett sådant batteri.
    Dessutom har du full koll på förbrukning, laddning och hur mycket du har kvar via app i telefonen.
    Räknar du över tid blir inte ett litiumbatteri så mycket dyrare.

Litiumbatterier tar inte laddning under 0 grader men kör du mycket vintertid så finns det modeller som har inbyggd uppvärmning.

Så mitt råd är att du satsar på AGM eller om plånboken tillåter ett litiumbatteri.
    Om du inte redan har solceller är det bra att komplettera med en sådan panel.
    Då är du helt självförsörjande från maj till september.
    ”Ibland måste man göra saker man inte vågar, annars är man ingen människa utan bara en liten lort.” Astrid Lindgren

Husbilskompis
    Stad/Ort
    ekerö

0 Ej tillåtet!

Hej!
    Har ni funderat på Blykolbatterier! ska ha väldigt många fler Cykler en blybatteri och snabbare uppladdning.
    / Johan

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Oksvoll

0 Ej tillåtet!

Hei
    Kjøp lithium og dine strømbekymringer er langt på vei løst. Skanbatt li. heat er populær i Norge og har uovertruffen oppbacking for sine kunder

Per

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar