Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Generatorns regulator lade ned verksamheten

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

6 Ej tillåtet!

Generatorns regulator lade ned verksamheten

Har en Dethleffs på Fiatchassi cirka 2009, x250 med multijet 130 och manuell låda.

Skulle ut med familjen i lördags, hade packat för några dagars tur. Efter en km tänds laddningslampan, och tomgången drar iväg till nästan det dubbla. Ser på kontrollpanelen att bilen drar ur bodelsbatterierna istället för att ladda dem. Bara att besviket vända tillbaka hem.

Börjar pilla lite på säkringar och reläer, drar bort batteripolen på startbatteriet för att boota om, men till ingen nytta. Tvättar händerna och sätter mig vid datorn istället. Googlar fram att det inte finns några magiska pryttlar som brukar krångla utan att problemet nog ligger kring eller i generatorn.

Generatorn på x250 med 2,3-litersmotorn är inte jättesvår att komma åt, den sitter på baksidan av motorn, men man måste in under bilen. Så jag körde upp framhjulen på ett par ramper (inte nivåkilarna av plast!) så jag kunde lägga mig på rygg under. Passade på att hitta och kontrollera minst en av jordflätorna, eftersom postare på engelska husbilsforum sade att de kunde vara i dåligt skick. Mina var som nya, men så har bilen bara gått 9000mil också.

Nåväl, bakpå generatorn ser man en tjock kabel med ringkabelsko, ett ovalt kontakstycke och en svart plastkåpa, som man får av med en 13mm hylsnyckel och ett långt PZ2-bits i ett litet spärrskaft. Obs viktigt att använda exakt rätt bits så man inte förstör stjärnskruvarna, då blir det väldigt tråkigt.

När plastkåpan är borta är det tre PZ2 stjärnskruvar för att få loss regulatorn. Hade väl inget egentligt hopp om att komma iväg den där lördagen utan skruvade bara på måfå. När jag fått loss regulatorn ser jag att ena kolet är helt av. Var det jag som bröt av det när jag tog loss den? Ingen vet. Men kolen går inte att byta så det är ett enkelt beslut att prova med en ny regulator som första steg.

Och fel på regulatorn var det, kan jag avslöja. Men var får man tag på rätt regulator, en lördagkväll kl 17? Det får man inte. Men i nästa inlägg skall jag berätta hur jag gjorde, för vi kom faktiskt iväg redan samma kväll.

Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

8 Ej tillåtet!

Sv: Generatorns regulator lade ned verksamheten

Så här ser regulatorn ut, och för att hitta rätt regulator behöver man artikelnumret, och det är stämplat på regulatorn.

F 00M 144 128 är det här, och det är ju ingen konst att beställa den från diverse sidor på nätet. Men vad göra under tiden?

Man kan tro att det är en komplicerad mekanism involverad, med mikroprocessorer etc, som så mycket annat i moderna bilar, men strömgenereringen är faktiskt ganska enkel och förutom regulatorn och kolborstarna finns det inte mycket som kan gå sönder. Generatorn behöver skapa ett roterande magnetiskt fält som den kan tappa ut ström ur, likrikta strömmen och se till att spänningen håller sig mellan 14,4 och 13,8V. Det finns "smartare" generatorregulatorer nu som styrs från bilens dator, men på den här 2009:ans Fiat sköter regulatorn spänningen helt själv.

Det sitter ett flådigt kontaktstycke på regulatorn, men det är ingen avancerad kommunikation som går där, det är en liten ström som regulatorn behöver för att få igång det magnetiska fältet. När generatorn väl kommit igång sköter den sig helt själv. Den reglerar spänningen genom att öka och minska strömmen som går via kolborstarna till rotorlindningen. Regulatorn i sin tur består av en kraftig transistor som kan slå på och av strömmen till rotorn, det är typiskt någon eller några Ampere, samt nån liten strömregleringskrets som kan vara så enkel som en zenerdiod och några resistorer.

Den andra viktig funktionen regulatorn har är att mekaniskt hålla kolborstarna mot rotorns släpringar.

I övrigt finns det inte mycket som kan gå sönder på en generator. Lagren, släpringarna och likriktardioderna, det är ungefär allt. Att köpa en ny generator är i de flesta fall helt onödigt, funkar precis lika bra med en passande från skroten.

Så, armerad med denna kunskap var det bara att sätta sig vid datorn och leta rätt på var man, på en lördagkväll, kan hitta något som kan funka. Här i trakten är det bara Biltema som kan tänkas ha något liknande, och de har ett fåtal varianter, självklart inte till den här 140A generatorn eftersom de vanligaste personbilarna har lite mindre kapacitet.

Däremot hade de två andra regulatorer med exakt samma utförande på skruvhål, kolborstarna och kontaktörat, en till BMW X3 bl.a och en med t.o.m. exakt samma utförande på kontaktstycket, stod att den var till div VW/Skoda/Audi samt någon Ford som alla har 90A generator. Åkte dit och inhandlade en sådan och kröp under Fiaten igen. Tar max 5 minuter att skruva dit när man har gjort det förut.

Och si! Laddningen kom igång, laddningslampan slocknade, tomgången normal. Dock gissar jag på att en 140A-generator behöver lite mer ström till rotorlindningen än den 90A-generator som den här regulatorn var anpassad för, den kom inte upp i 14,4V spänning, utan bara 13,6 som bäst, mätt på batteriet och 13,5 på EBL:ens kontrollpanel. Det är för lite för att ladda ett startbatteri fullt vid daglig användning, men det räcker fint för att driva allt annat i fordonet.
    Eftersom jag åkte med fulla batterier, och hade tillgång till elstolpe på destinationen så tog jag beslutet att åka ändå, och det var inga problem. Fricampade en natt också, och startbatteriet hade inga problem att veva igång trots 10 minusgrader på morgonen efter.

Så nu är jag hemma igen och väntar fortfarande på att den beställda regulatorn skall dyka upp. Slutet gott.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Du det där var en fröjd att läsa. Så som du beskriver hade jag gjort exat likadant. Vad är det man säger google is your best friend

0 Ej tillåtet!

Jag hade liknande problem med generatorn i min Volvo S70 från 1998.
    Men jag tog ut hela generatorn.
    det visade sig att släpringarna på rotorn var slut, de var av en mindre diameter än man är van vid, bara omkring 15 mm.
    Att få tag på en ny var svårt, Volvo har bara delar i 15 år.
    Den hade fick tag på hade för lång remskiva, så jag fick kapa remskivan, hade ingen svarv så jag fick fila 6 mm själv.
    Ett otroligt jobb att få ur generatorn....
    Men det visar att de kan bli andra fel än regulatorn.
    Ändå har inte S70:in gått mer än 470 000 km...
    Det var bättre förr när delar höll.
    Vist gruvar man sig för att det skall hända i husbilen, och särskilt om man är i Kiruna eller Abisko....
    Och man kommer inte långt med strömmen i batteriet.
    Tyvärr är det inget man kan göra i förebyggande syfte, som att byta olja filter eller något annat underhåll.
    Och ofta är generatorn svår att komma åt.
    Generatorn i S70 kunde man inte byta regulator och kol i.

Roy

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

0 Ej tillåtet!

Ja, det bör ju tilläggas, att generatorns lager och släpringar slits. Inget konstigt att de är utslitna efter 47.000 mil, det mesta i en bil är ju designat för att vara utslitet vid ungefär samma mil, ingen anledning att sätta i släpringar som håller exvis 100.000 mil.

Att man inte kan byta regulatorn i S70 låter inte korrekt. Jag kollar på måfå på bildelsbasen och ser att t.ex. generatorn 0123505014 (bosch) var monterad på S70 (bensinmotor), och den har en regulator som jag hittar på nätet för under femhundringen med frakt(ny generator 10.000kr). Men det ser ut som att man måste plocka isär kåpan bakpå för att komma åt regulatorn.

0 Ej tillåtet!

Ja Tor, jag kanske minns fel där. Möjligen plockade jag ur regulatorn med sina kol och fann att släpringarna var nedslitna, de syns ju när reg är urtagen..
    Och därför var jag tvungen att få tag på en helt ny generator. Men det var många alternativ på generatorn för denna bil.
    Däremot var det inget fel på lagren. Lagret vid remskivan är ju väldimensionerat, där blir det ju en stor radiell last pga remmen.

Jag vill gärna tillägga att du gjorde ett fenomenalt jobb att ge dig på saken så akut och fixade saken så ni kunde resa!
    Det vore lätt att ge upp i såna fall.

För övrigt verkar generatorerna hålla bra.
    Minns en resa till Stockholm, från Karlstad, med en Toyota Hiace, minibuss.
    Vid ditresan började spänningen bli låg, det visade sig genom att klockan i bilen började visa fel och att siffrorna blev fel.
    Vi kom fram i alla fall, men fick starthjälp vid hemresan.
    Många stopp vid bensinstationer och lån av laddare, körning utan halvljus etc men hem kom vi med ynkligt ljus
    Dåtiden bilar drog inte så mycket ström som dagens bilar. Därmed höll batteriet längre utan fungerande laddare.
    Dålig laddning, dvs inte heldöd generator, är typiskt symptom vid nedslitna kol, de börjar missa kontakt mot släpringarna.

I husbilen har jag tillverkat startkablar av extra längd, c:a 5 m, så att jag kan få starthjälp av bodelsbatteriet, vid nödläge.
    Även om man behöver starthjälp av en annan bil kan det bli långt om husbilen är inkörd med nosen nånstans.

Att ha en voltmeter synlig vid färd, i husbilen är inte fel.

Roy

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar