Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Väga upp

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Brtnice cz

0 Ej tillåtet!

Väga upp

Har en Iveco Daily husbil 3,5 ton som jag tagit med när jag flyttade hem från utlandet. Efter reg. bes. visade det sig att jag bara hade 15 kg lastvikt.
    Tänkte väga upp bilen till 3850kg, tog kontakt med svenska importören och efter lång tid fick jag besked att jag måste byta fjädring, installera hastighetsbegränsare. samt montera färdskrivare detta till en kostnad till 80 000kr. Dessa krav kommer från Danmark som tydligen styr imp. i Sverige. Någon som varit med om något liknande.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Sv: Väga upp

Låter helt osannolikt att hastighetsbegränsare och färdskrivare ska monteras i en personbil klass 2
    Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter. Fordon för vägtransporter av gods över 3,5 ton har vad jag förstår andra komplicerade regler.
    Jag skulle ta en snack med Bilprovningen för att få klarhet i reglerna. De kan allt om registreringsbesiktning.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Brtnice cz

0 Ej tillåtet!

tack för svaret Jens har själv funderat på att kontakta bilprovningen, gjort en förfrågan till transporstyrelsen men har ej fått svar än
    Thomas

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

2 Ej tillåtet!

Bilprovningen skriver på sin hemsida: Priserna för registreringsbesiktningen varierar beroende på till exempel typ av registrering, fordon, årsmodell eller ursprungsland. Kontakta oss på telefon: 0771-600 500 så berättar vi mer.

Besök din Bilprovning och be att få tala med den som ansvarar för registreringsbesiktningar. Min erfarenhet är att det ger bästa svaret. "Experterna" roterar ofta mellan flera stationer så det är inte alltid man har turen att springa på dem. Så är det i alla fall på mindre orter.

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Brtnice cz

1 Ej tillåtet!

Har varit i kontakt med bilprovningen och dom svarade att det behövs varken hastighetsbegänsare eller färdskrivare i en husbil klass 2. Fortsätter med att kontakta importören
    Thomas

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Thomas Joensson Visa inlägg
    Har varit i kontakt med bilprovningen och dom svarade att det behövs varken hastighetsbegänsare eller färdskrivare i en husbil klass 2. Fortsätter med att kontakta importören
    Thomas
    Nu är du lite närmare sanningen :-)

/Jens

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Karlshamn

0 Ej tillåtet!

Du ska ha ett intyg från tillverkaren av fordonet som styrker att husbilens totalvikt kan höjas. Det brukar kosta några tusenlappar om det nu är möjligt. I samband med att du får intyget så bör du också få en ny klisterlapp med maxvikterna på dina axlar som ska placeras i motorrummet.

Börja med att kolla i motorrummet vad du har för axelvikter. Det kan ge en hint om det är möjligt men inte hela sanningen.

/Jens

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar