Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Solcellsinstallation

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Nyköping

0 Ej tillåtet!

Solcellsinstallation

Jag tänkte installera solceller i vintet. Har jag tänkt rätt när det gäller kabeldragning, kablar, säkringar m.m.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Åkersberga

1 Ej tillåtet!

Sv: Solcellsinstallation

Varför så klena säkringar? De är ju till för att skydda kablarna, och en 6mm2 klarar mycket mer än 15, jag skulle satt 25 eller 30.
    35mm2-orna kan du avsäkra till 200A
    12V-uttagen har jag byggt om med tjockare kablar hela vägen till metallblecken så de kan ta högre ström, kör 20A i mina så de kan driva motorsågsladdare m.m.

Om du vill ha ut max av solpanelerna kan du gå upp i kabeltjocklek ytterligare, så får du ett par tiondels volt mindre spänningsfall. Men jag hade nog inte gjort det, det är bara mitt på dagen sommartid som förlusten ens är märkbar.

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Vad har du för bil?
    Att dra 2000W ur batterierna via växelriktaren ger ett strömuttag på ca 165A. Knappast lämpligt för potatiskok i 45 min.
    Jag har en gammal Winnebago och har en uppkoppling ganska lik din förutom växelriktaren.
    Det är 15 år sedan jag installerade grejorna och det har fungerat sedan dess.
    MPPT och Victron fanns inte då utan jag har en PWM regulator till mina två 150W paneler.
    I regulatorn finns logik som skall hålla reda på batteriernas kondition och laddningsgrad.
    Det fungerar inte något vidare eftersom regulatorn inte "fattar" att batterierna även laddas från landström via batteriladdaren.
    Nu är det inte något större problem om man koncentrerar sig på att hålla koll på batteribankens polspänning.
    Skall du avsäkra dina 35 kvadratare så krävs det rejäla doningar! Bilstereomupparna har riktiga grejor, glöm leksakerna som B-tema säljer.
    Säkringarna skall givetvis sitta så nära batterierna som möjligt.
    Det som jag har och som du inte ritat in är ett skiljerelä som sitter mellan din batteribank och startbatteriet i bilen.
    Jänkarna har det ofta och det är praktiskt om man har lite i startbatteriet och behöver lite extra "knuff". Om vädret är skit och man frikampat länge kan man på så vis också ladda batteribanken via bilens generator när man kör. Det fungerar i alla fall på bilar som inte är begåvade med elektronik som lägger sig i allt.
    / Nisse

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Nyköping

0 Ej tillåtet!

Tanken är att jag skall bryta strömmen från solpanelerna när jag kör eller ligger med landström så bilens egen laddare då får jobba. Långkok får bli med gasol.

0 Ej tillåtet!

Skyllermarks har många bra prylar när man skall koppla el. Det är visserligen riktat mot båtvärlden men det ger fördelen att det är robusta prylar. Självklart funkar dessa precis lika bra i husbilen. Själv har jag använt deras prylar både i båtar och när jag höll på med bilstereobyggen.

Dom har dessutom en publikation, "Elguiden" som förutom hela produktsortimentet innehåller en utmärkt guide, "Tips & råd om El ombord", som är mycket läsvärd.

https://sutars.com/content/files/elguide_2018_v2.pdf

Husbilskompis Nisse Östmans avatar
    Stad/Ort
    Vissefjärda

0 Ej tillåtet!

Citat Ursprungligen postat av Glenn Karlsson Visa inlägg
    Tanken är att jag skall bryta strömmen från solpanelerna när jag kör eller ligger med landström så bilens egen laddare då får jobba. Långkok får bli med gasol.
    Vad är tanken med att bryta panelerna när du kör?

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Nyköping

0 Ej tillåtet!

Tänkte om det kunde bli konflikt mellan de bägge laddarna så att bägge skickar på typ full spänning och att de stör varandras laddcykler när de skall ladda GEL baterierna.

Husbilskompis
    Stad/Ort
    Jönköping

0 Ej tillåtet!

Jag har dc-dc laddare, original laddaren, solceller. Har inga brytare för att man ska styra laddningen. Allt sköter sig självt. Så en brytare är väldigt överkurs. Det jag läst i olika forum så finns det ingen som har brytare

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar