0

Hej.
Hur gör ni?
Stänger ni av gasolen under färd, mellan de olika ställen som ni åker till?
Eller är den på hela tiden?
Eftersom det är godkänt att ha gasolen på under färd om man har monterat krocksensor så stänger jag aldrig av gasolen. Jag har även slangbrottsventiler så jag känner mig trygg med påslagen gasol.
I övrigt så sover vi ju med både gasolvärme och gasolkylskåp i drift.
Ställde frågan till Truma om det var ok att ha gasolvärme i drift under färd. Svaret var ja.
Kollar ganska ofta anslutningarna med en gasolsniffer och under mina 15 år med husbil har jag inte haft några läckage.
// Jens
Gasolluckan alltid olåst när gasolen är på, hoppade ut och vred av gasolen och låste luckan innan vi rullade ut på vägen. Man vet aldrig vad som händer, dikeskörning, en bil som kör in i baken eller sidan på bodelen. Gasolrören är inte svåra att knäcka, och inte så säkert att man kan komma åt tuben och vrida av efter olyckan har hänt.
Hade ingen krocksensor.
Är efter ett otäckt tillbud för mina föräldrar för 20 år sedan onödigt nojig. Har bara gasolen påslagen vid matlagning. Skaffade en kompressor kyl. Har inte gjort något försök att få igång den 40 årig Alde pannan.
Göran i Norråmyra
15 år utan läckage !!!!!!!!!!!!
Låter otroligt ju.
Vi har en omkastare som skiftar mellan flaskorna om det trar slut och slangbrottsventiler.
Jag byter packningarna varje år som sitter i änden på slangen och likt förbannat så händer det att det är läckage i mellanåt.
Åker ALLTID med avstängd gasol.
Man sr ju när man är på ställplats eller camping att nästan inga stänger/öppnar gasolen.
Där av undran hur folk gör.
Jag har faktiskt aldrig ens tänkt på att stänga gasolen vid färd.
Varje vår öppnar jag kranen och sedan får den vara öppen till dess att det är dags att göra vinter. Det händer också att den detaljen glöms bort...
Vi har åkt sedan 1985 och aldrig haft några problem. Givetvis håller jag ett öga på slangarna och byter reduceringsventilen när det behövs men annars ägnar jag inte saken en tanke.
/Nisse
Med krocksensor har jag gasolen på alltid, utom på olika färjor, då där ska man ha gasolflaskorna stängda. Ingen gasolläckage på ca. 25 år.
Internetforumet Husbilskompisar ägs av Husbilskompisar AB
Husbilskompisar AB
Stigen 1
776 34 Hedemora
Telefon: 010 - 220 30 02
Support på portal & forum e-post och telefon vard. 9-19
E-post: kansliet[at]husbilskompisar[dot]se