Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjulmutterdragare Husbil

0 Ej tillåtet!

Hjulmutterdragare Husbil

Hej.
    En snabb fråga innan jag köper en hjulmutterdragare att använda på husbilens 15 tum hjul.
    Har Eura mobil 2002 3400 kg.

Så. hur mycket mn skall behövas till husbilen, finns många med batteridrift på max 450 nm, funkar det?
    Eller måste man upp högre för att få loss och tillbaks bultarna?

Har för mig att det är rätt högre moment på husbilar jämfört med personbilar.

Vill få tips....

Mvh Åke Hammarbäck

0 Ej tillåtet!

Sv: Hjulmutterdragare Husbil

Hej!

För min 2010 Kabe står det följande i instruktionsboken:

Aluminiumfälgar:
    Åtdragningsmomentet för hjulbultar till aluminiumfälgar är 140 Nm.
    Hjulbultarna ska efterdragas efter 50-100 km körning (gäller även vid hjulbyte).
    Använd endast hjulbultar avsedda för aluminiumfälg.
    Stålfälgar:
    Åtdragningsmomentet för hjulbultar till stålfälgar är 90 Nm. Använd endast hjulbultar avsedda för stålfälg.

Har du intsruktionsboken kvar så kanske det står där. 450 Nm är väldigt mycket i alla fall. Som exempel monterar jag på jobbet jordbävningsskydd för en maskin som väger 20 ton, där drar vi bultarna med 250 Nm :-) De bultarna är bra mycket större än en hjulbult.
    Mutterdragare är oftast lite för mycket för att dra åt hjulbultar, att lossa däremot kan vara smidigt med en sådan.
    Vill man vara på säkra sidan kan man alltid skaffa en momentnyckel från t ex Biltema:
    https://www.biltema.se/verktyg/handv...-12-2000020911

Åtdragningsmomentet skiljer sig beronde på bultstorlek ska också tilläggas. Kan vara värt att kolla med Eura-återförsäljare eller däckverkstad om det inte står i instruktionsboken (eller om du saknar den).

Hälsningar

Jörgen
    Senast redigerat av Jörgen Andersson den 2023-09-18 klockan 07:32.

0 Ej tillåtet!

För DUCATON, har jag fått fram 180 Nm. för plåtfälgar då.
    Många ggr drar de alldeles för hårt på däckverkstaden.
    Då krävs en skruvdragare med högre moment för att få lös skruvarna.

En gång fick jag punka och behövde nya däck, vid en verkstad i Arjeplog var de väldigt noga och hade en kalibrerad momentnyckel och drog åt noga, lika noggranna var de med däckstrycket. Men ofta gäller väl bara så hårt som möjligt.....

En bra momentnyckel står på önskelistan , faktiskt före mutterdragare....
    Inte så jobbigt att skruva manuellt ...

Lämpligt är dock att skaffa handboken till sin bil, sådan dokumentation är ofta det som försvinner först.....

Roysan

0 Ej tillåtet!

Tack för svaren, jag köpte 24 mm kraft hylsa, långt heavy dudy skaft samt moment dragare 24-210 nm på Biltema.
    Skall strax byta framskivor och belägg samt besikta.

Sedan redo för resa ner till Kroatien.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Om Husbilskompisar